Fritidshem

Språk och kommunikation fritidshem

Vem – Aktivitetsbingo

Syfte

Tanken är att lära känna fler personer än de som går i sin grupp eller klass. Med enkla frågor kan man gå runt på skolgården och fråga saker för att få ihop svaret på vem? Eleverna kan tipsa varandra om vem de ska fråga, men också gå i par för att hitta personer som stämmer in på frågorna.

Metod

Material: Utskrivna papper till frågorna (se exempel i bifogad fil). Pennor.

Så här gjorde vi
Vi delade ut bingopapper med olika aktiviteter på. Barnen skulle sedan leta reda på någon som kunde utföra handlingen. Det fick bara skriva en person i en ruta. Vi tipsade om vem de skulle fråga om de körde fast. De yngre hjälpte vi att läsa och några fick gå med äldre elever som hjälpte dem att läsa. Vi valde även att göra detta med enbart uppdrag och kallade det därför aktivitetsbingo.

Reflektioner från pedagoger

Enkelt att skriva ut några olika aktiviteter och ha att ta fram på rasten eller på fritidshemmet. Dessa har även används under friluftsdagar som extra aktivitet istället för väntan när det varit kö till en station. Det är bara att ändra några ord och snabbt har du en ny vem? eller en aktivitetsbingo.

Reflektion från elever

Eleverna har tyckt dessa varit kul. Enkelt att vara med och roligast när de hittar en person till varje fråga och får bingo.

Lgr22

Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
Skapa och upprätthålla goda relationer samt samarbeta utifrån ett demokratiskt och empatiskt förhållningssätt.
Kommunicera med språkliga uttrycksformer i olika sammanhang och för skilda syften.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy