Fritidshem
Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
Julgransplundring
Syfte
Efter frågor av några elever vad som händer med alla julgranar efter jul valde vi att fira julgransplundring i dagarna fem. Ett jultema mitt i januari som går att leka en lek om dagen eller tills man väljer att grilla, bygga en koja eller vad man nu vill göra med den torra granen.
Metod
Material som behövs:
- Stereo
- Två julgranar, med fot om det inte är snö ute att ställa dem i
- Julgranskulor
- Papper
- Tape
- Tomte
- Klossar
- Rockringar
- Pynt
- Koner
- Två hinkar
- Tidtagarur eller mobil att ta tid med
- Papperslappar och pennor till kuljakterna
Dans runt granen
Julmusik på stereon och en gran mitt på skolgården. Vi körde både ringdans och långdans med många elever som kom och gick.
Klägranenstafett
Ställ upp två granar och markera startlinjen med koner. Två lag kör mot varandra och så länge de är lika många spelar det ingen roll om det är två eller 20 i laget. Första personen i ledet vid startlinjen får en hink med pynt och motsvarande pynt ligger i det andra lagets hink. Vi valde lite kulor, glitter och annat som glimmade. Förste personen springer fram till granen och klär den med pyntet. Det får inte slängas i granen för ramlar något får personen springa tillbaka och hänga upp det bättre. När granen är klädd springer man till nästa person i laget och ger den hinken den tar ner allt pynt och lägger det i hinken igen. Om det är två personer i laget är leken slut här. Om det är fler fortsätter de att klä på, klä av och så vidare, tills alla i laget har kommit in.
Kuljakt med bokstäver
På skolgården hade vi hängt upp julgranskulor med bokstäver på. Eleverna fick ett papper och penna och gick på kuljakt. När de hittat alla kulorna skulle de bilda ett ord av bokstäverna.
Klappjakt
Vi lade ut fyra rockringar så att de bildar en kvadrat på ca fem meter. I varje rockring lade vi tio träklossar som ska föreställa julklappar. Vid varje cirkel ställs varje lag som kan bestå av en-fyra personer. Det behöver inte vara lika många i varje lag men bara en i taget får springa. På given signal ska första personen springa till nästa rockring (medsols) och hämta en klapp och lägga i sin rockring. Alla lag springer samtidigt men eftersom alla springer åt samma håll blir det inga krockar. När klappen landar i rockringen så springer nästa person. Under en minut pågår klappjakten och när minuten har gått så räknar laget hur många klappar de har i sin rockring. Lägg tillbaka klapparna så det är tio i varje igen och sen är det bara att köra en ny minut.
Kast med liten gran
Att kasta en boll kan alla men hur är det att kasta en gran? Vi markerade en startlinje och ställde en kon där granen hamnade, vi flyttade den allt eftersom de kom längre i sina kast. Många ville prova om och om igen för ingen hade kastat en gran förut.
Var är tomten?
Veckans pynt som vi använt hängdes ut på skolgården och på ett ställe hade vi placerat en tomte. Men var tomten? Eleverna gick på tomtejakt på skolgården och kunde kanske få en liten ledtråd om han var svår att hitta.
Kuljakt med ledtrådar
På skolgården hade vi gömt julgranskulor med bokstäver på. Vi satte upp ledtrådar vid rastboden på var de fanns och eleverna fick papper och penna för att gå på kuljakt. När de hittat alla kulorna skulle de bilda ett ord av bokstäverna.
Reflektioner från pedagoger
Tänk att man kan göra så mycket kul med ett par torra julgranar och lite gammalt pynt. En liten ny tvist på gamla lekar är alltid kul. Mycket julmusik under veckan gör att man känner sig klar med julen och längtar till vårsolen och nya lekar. Våra granar från veckans julgransplundring blev en vägg på en koja först och slutade med att bli en del i en eld på våren som det grillades korv på, så nu vet vi vad som hände med just våra granar.
Reflektion från elever
Mest populär av veckans julgransplundring var kast med liten gran. Den gjorde lite som den själv ville och det var inte helt självklart vem som kunde kasta längst. Kuljakterna var också populära eftersom alla kunde vara med även om de yngsta behövde lite hjälp att bilda ord. Här fick de hjälp och ledtrådar av de äldre eleverna.
Lgr 11
- Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla ett intresse för att vara fysiskt aktiva.
- Skapande genom olika estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama.
- Normer och regler i elevernas vardag, till exempel i lekar och spel, och varför regler kan behövas.
- Idrotter och andra fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.
Kommentarer