Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
En sko på vägen
Syfte
Att skriva en kortare berättelse med tydlig dramaturgi. Att koppla en bild till en text.
Läraren reflekterar
I somras åkte familjen till havet för en utflykt. Halvvägs passerade vi en sko som tilldrog vår uppmärksamhet och nyfikenhet. Tillsammans började vi spåna vad den gjorde där, vem som var dess ägare och hur länge den hade legat där. Vi pratade om vad som var mest sannolikt, men tillät fantasin skena iväg till de mest absurda och läskigaste historierna. På vägen hem fotade jag skon. Autentiska uppgifter blir oftast de bästa. Du har säkert också bilder och historier som bara ligger och väntar på att få användas i undervisningen!
Metod – Förslag på lektionsupplägg
Jag berättar min lilla sommaranekdot om utflykten och den ensamma skon. Eleverna får parvis fundera på frågor som:
- Vem är skons ägare?
- Hur har den hamnat på vägen?
- Vad hände strax före den hamnade på vägen?
- Hur länge har den legat där?
- Varför ligger den där?
- Är skon saknad?
- Vilken är den mest sannolika orsaken att skon ligger på vägen?
- Vad är det värsta som kan ha hänt?
- Vad är det bästa som kan ha hänt?
Eleverna får därefter berätta sina ”skohistorier” för resten av klassen. Jag antecknar med stödord varje historia på tavlan så att eleverna får stöd i sitt eget skrivande.
Jag bestämmer en ramhistoria. De som behöver ramen använder den, övriga kan skriva hur de vill! Handlingen ska utspela sig i tre ögonblicksskildringar med givna tidpunkter och platser:
- Del 1: På morgonen, i en bil
- Del 2: Efter lunch, vid havet
- Del 3: På kvällen, i skogen
Novellen ska antingen börja eller sluta med…. Det ligger en sko på vägen. Skrivtid: 20 minuter.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Betygskriterier
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
Tack