Årskurs 7-9

Engelska

Speed Chatting

Syfte

Målet är först och främst att våga prata (brukar inte vara så stort problem eftersom det blir ”bikupa” i klassrummet så att ingen annan riktigt hör om någon skulle säga fel, vilket brukar vara det som de är mest oroliga för) men också att hålla igång konversationen under den tid som är förutbestämd. Vi pratar om ställa frågor, tänka utanför boxen gällande samtalsämnet och att det viktigaste är att prata på även om man skulle komma på villovägar när det gäller ämnet.

Lärarens tankar

Det är ett lektionsupplägg som eleverna gillar och som brukar vara mycket lyckat. Min uppfattning är att eleverna verkligen gillar att prata engelska, men att de ganska ofta tycker att det är pinsamt att göra det i klassrummet. Men med under speed chatting-lektionen pratas det som bara den! När lektionen är över har 25 elever pratat engelska oavbrutet med olika samtalspartner i 40 minuter – och dessutom skrattat en hel del!

Om övningen – metod

Det handlar om speed chatting. Ja, det låter nästan som speed dating och det är nästan vad det är. Jag möblerar salen så att det blir ett eller två långbord beroende på hur salen ser ut och hur många elever det är i klassen. Eleverna sitter vid bordet och bildar par med den som sitter mittemot. Uppgiften är att samtala med sin partner om ett givet ämne i en minut, sedan flyttar eleverna på ena sidan bordet sig ett steg åt vänster och därmed får alla en ny samtalspartner. Och så rullar det på.

Eleverna tittar på bilder som jag satt ihop i ett bildspel och diskutera det de ser och associerar till. Övningen går att variera på flera olika sätt: prata om ord, påståenden, korta filmklipp, låta eleverna sitta i grupper eller att prata under längre tid. Det har funkat bäst med bilder (gärna lite udda bilder eller konstverk med flera tolkningsmöjligheter) och påståenden à la agree/disagree (t.ex. Money makes you happy. Agree? Disagree?).

Hämta bilder/frågor

Facebookgruppen Bilder i undervisningen
Agree of desagree
I agree disagree statements (bildsök)

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.

Centralt innehåll*

Samtal, diskussion och skrivande där eleverna berättar, beskriver, instruerar och motiverar sina åsikter.

Betygskriterier*

I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven med viss variation, tydligt och sammanhängande. Eleven formulerar sig även med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy