Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Studieteknik: Lära med läroboken

Syfte

I slutet av varje moment planerar jag numera alltid in en lektion med studieteknik inför provet. Det är nödvändigt. Många elever idag vet inte hur man gör när man lär in lärobokstext genom att läsa på och testa sig själva under inläsningen.

Läraren reflekterar

Genom att lyssna på lärarens välförberedda föreläsningar, ta anteckningar för hand, få små, hanterbara läsläxor, lära in ämneskunskaper och fakta, göra egna begreppslistor, läsa, lära in, repetera, öva på instuderingsfrågor, läsa på och införliva nya ord i sin vokabulär och träna sig på att uttrycka kunskaperna (muntligt och skriftligt vid inövandet och skriftligt under ett prov) utvecklas elevens ämneskunskaper och med den deras språkliga repertoar.

Metod

En vecka inför ett prov brukar jag sitta med grupper om tre-fem elever i taget och öva dem på studieteknik. Vi gör som jag själv fick lära mig som elev på 80-talet: Vi högläser ett stycke i boken, tittar upp, försöker minnas innehållet och återberättar. Ungefär så här kan ett samtal se ut efter ett läst stycke:

Jag: Så hur började egentligen den grekiska kulturens storhetstid?

Elev: Det var… grekerna åkte iväg å…

Jag: Använd bokens ord. Och man får tjuvkika när man övar.

Elev (tjuvkikar i boken): Greker utvandrade från… fastlandet ut på öar…

Annan elev hjälper till: …det var 700 före Kristus… alltså runt Medelhavet. Där blev det handels… (tjuvkikar i boken) …handelsstationer och städer och så blev det en massa kultur där.

Jag: Precis! Kulturen blommade upp runt handelsstationer och städer ute på öarna! Toppen! Så fint beskrivet om hur allt började. Vi repeterar det igen. Vill du försöka, Maja?

Elev: På 700-talet före Kristus utvandrade greker från fastlandet ut på öarna kring…Medelhavet. Där uppstod städer och…handelsstationer. Och kulturen där blommade upp.

Instruktioner inför ett prov

På läxförhör och prov kan vi uppmuntra eleverna att bygga sina svar på våra faktafrågor så att de uttrycker sig i fullständiga meningar och uppmana dem att använda de precisa orden i boken i sina svar. Ord som ”nydanande”, ”utvandrade”, ”rosenrasande”, ”Akilles vrede”, ”belägrad”, ”sporrade” och ”skönhetsideal” är ord som få av dem skulle ha lärt in eller aktivt använt när de skriver egna texter utifrån en mall där vi fokuserar mer på texttypens genredrag än på att utveckla deras språk och ämneskunskaper.

Till mina provinstruktioner lägger jag numera också alltid en liten ”handledning” om studieteknik: ”Gör såhär när du läser på till provet”.  Det är mycket uppskattat, både av elever och deras föräldrar, eftersom det blir tydligt hur man kan stötta sitt barn med inläsningen hemifrån.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll*

Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte, avsändare och sammanhang. Att urskilja innehåll som kan vara direkt uttalat eller indirekt uttryckt i texten.

Betygskriterier*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.

Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och diskussionerna väl. Eleven framför åsikter med väl underbyggda argument.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy