Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Samtala om skolfrågor
Syfte
Föra samtal om skolrelaterade frågor på både individ- och gruppnivå. Synliggör perspektiv och kan förhoppningsvis bidra till nya insikter för både lärare och elever.
Läraren reflekterar
Elever uppskattar oftast att då och då få möjlighet att uttrycka sina tankar om skolan. I samband med läsning brukar jag avsluta med några reflekterande frågor som berör läsningens motiv och teman. Självklart går det att lyfta liknande frågor även vid sidan av läsningen, till exempel för att ”ta tempen” på en grupp, eller enskilda elever, inför föräldramöten eller utvecklingssamtal.
Metod
Vi läste ett antal noveller, utdrag och bilderböcker som berör olika aspekter av skolan:
- Märit, Astrid Lindgren
- Konsten att börja en ny skola, Anna-Greta Winberg
- Vikarien, Hans Erik Engqvist
- Handkraft, Torgny Lindgren
- Särskoletjejer, Ester Roxberg
- Fulet, John Ajvide Lindqvist
- Agenten, Hans Erik Engqvist
- Inget trams, Ulf Stark
- Dom som bestämmer, Lisen Adbåge
- Gropen, Emma Adbåge
Texterna berör frågor som exempelvis identitet, samhörighet, respekt, gemenskap, makt, utanförskap, mobbning, kunskap, ambitioner, elev- och lärarrollen. Vi avslutade temat om skolan med att eleverna svarade på ett antal frågor om dessa frågor. Svaren utgjorde samtalsunderlag när resultatet kommenterades i mindre grupper. Därefter fick eleverna tankeskriva om vilka frågor som är mest och minst angelägna för dem. De som ville delgav sina tankar i helklass.

Länk till formulär med exempel på fler frågor
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll*
Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kunskaper, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och bemöta argument.
Betygskriterier*
Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och diskussionerna väl. Eleven framför åsikter med väl underbyggda argument. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
* årskurs 7-9
Kommentarer