Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Märit: Dagboken – Kreativt skrivande

Syfte

Läsa och analysera Märit av Astrid Lindgren genom att inträda i någon av huvudpersonernas kläder och skriva dagbok.

Läraren reflekterar

Att föreställa sig är en aktivitet som ofta går hem. Det är kittlande och roligt att berätta och beskriva någon annans upplevelser, tankar och känslor. Testa!

Metod – Aktiviteten ”Dagboken”

Förslag på aktiviteter till Märit av Astrid Lindgren som kan föregå skrivandet.

Jag går igenom vad som brukar känneteckna dagboksskrivandet. Jag berättar att den kan skrivas med lite olika syften, exempelvis som ett sätt att bevara minnen, reflektera över livet och/eller bearbeta händelser. Det är vanligt att dagboken är:

  • Personlig och privat: Dagböcker är en plats där man är ärlig och uttrycker sina tankar och känslor fritt.
  • Vardaglig: Informellt och ledigt språk, vilket gör det mer autentiskt och personlig.
  • Berättande: Innehållet är ofta i form av en berättelse, där man beskriver vad som hänt.
  • Kommenterande: Händelserna kommenteras med egna upplevelser och reaktioner.
  • Reflekterande: Reflektioner över händelser, ens egen utveckling eller andra ämnen.

Här finns ett liknande upplägg till boken En ö i havet där flera typiska inslag berörs.

INSTRUKTIONER TILL ELEVERNA: Skriv Märits eller Jonas Petters dagbok efter valfri händelse i boken. I vissa händelser kan du välja vilket perspektiv du vill inta. Du kan beröra en eller flera av dessa händelser

  • Märit börjar skolan – Jonas Petter börjar skolan med att slåss och brottas
  • Jonas Petter ger sockerpullan till Märit – Märit kommer hem till backstugan och äter upp alla sockerpullor
  • Märit blir förtjust i Jonas Petter – Jonas Petter säger ilsket ”Vad flinar du åt” åt Märit
  • Jonas Petter kallar Märit prinsessan – Märit blir kallad prinsessan
  • Märit står i vägen för stenen – Jonas Petter är först fram till Märit
  • Jonas Petter hittar ett fågelbo efter begravningen
  • Postumt: Märits tankar och känslor efter sin död

Lgr22 Syfte 

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll*

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Betygskriterier*

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy