Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Idiom om tänder

Syfte

Lära sig ett antal idiom förknippade med tänder, samt när och hur det är läge att använda dem.

Läraren reflekterar

Det går enkelt att anpassa antalet idiom till den grupp som ska lära sig uttrycken. En duktig och äldre grupp kan lära sig alla idiom på en gång och med ett läxförhör. För en yngre grupp elever är det kanske lämpligt att dela upp dem på 2-3 omgångar. Då kan medföljande läxförhör användas som ett sluttest när alla omgångar är genomförda.

Metod

Börja med att presentera idiomen och låt eleverna, enskilt och i par, försöka lista ut vad de betyder. Berätta därefter vad idiomen betyder och presentera exempel på hur och när de kan användas (medföljer i PDF nedan). Eleverna skriver upp uttrycken tillsammans med betydelsen i en liten ordlista. Eleverna förhör sig själva under några minuter och därefter varandra.

Uppmana eleverna att använda något/några idiom under veckan eller spana efter någon som använder dem. Uttrycken ges i läxa och förhörs några dagar senare (enkelt förhör medföljer i PDF nedan). Följ även upp om någon har använt uttrycken.

Idiom om tänder

  • visa tänderna = visa styrka; ibland med tonvikt på hot­fullt upp­trädande
  • sätta tänderna i = ta itu med något (till exempel problem, utmaningar, uppgifter)
  • beväpnad till tänderna = starkt beväpnad
  • bita ihop tänderna = stål­sätta sig; acceptera läget
  • få blodad tand = bli inspirerad att ägna sig mer aktivt åt något, vanligen genom någon fram­gång
  • gnissla tänder = vara arg (men utan att visa det)
  • hacka tänder = ge ifrån sig ett klapprande ljud med tänderna, vanligen av köld
  • hålla tand för tunga = vara försiktig i sitt tal; hålla inne med information
  • rustad till tänderna = mycket väl för­beredd
  • tidens tand = tiden betraktad som förändrande och ned­slitande

Förklaringarna är hämtade från svenska.se (SO, 2021), där även fler exempel finns.

Kreativt skrivande

Skriv en kort berättelse eller nyhetsartikel om en händelse där idiomen ingår. Varför inte ett sportreferat om en jämn och spännande fotbollsmatch?

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Betygskriterier*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy