Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Hiphop: Torneträsket, Cleo

Syfte

Att arbeta med hiphop och lyrik i grundskolan innebär flera möjligheter att utveckla elevernas kunskaper på olika sätt, till exempel:

  • Ordförråd: Elever möter ett brett spektrum av ord och uttryck, vilket berikar deras språkliga repertoar.
  • Grammatik: Genom att analysera texter får eleverna en djupare förståelse för grammatikens regler och hur de används kreativt.
  • Rytm: Arbetet med hiphop och lyrik utvecklar elevers känsla för språkets rytm, vilket kan underlätta både läsning och skrivande.
  • Eget skapande: Elever får möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor på ett personligt och kreativt sätt genom att skriva egna låttexter eller dikter.
  • Identitetsutveckling: Genom att utforska olika teman och stilar kan eleverna utveckla sin egen identitet och röst.
  • Samhällsfrågor: Hiphop och lyrik kan användas som ett verktyg för att diskutera aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv.
  • Kulturellt arv: Genom att studera olika lyriska traditioner får eleverna en ökad förståelse för olika kulturer och deras historia.
  • Grupparbete: Att arbeta med hiphop och lyrik i grupp främjar samarbete, kommunikation och förmågan att lyssna på varandra.
  • Relevant innehåll: Hiphop och lyrik är ofta relevant för eleverna, vilket kan öka motivationen och engagemanget i skolarbetet.

Lärarens reflekterar

Arbetet med hiphop och lyrik i grundskolan är ett mångsidigt och effektivt sätt att främja elevers språkliga, kreativa och sociala utveckling. Det ger eleverna möjlighet att utveckla sina egna röster och att engagera sig i viktiga samhällsfrågor.

Metod

STEG 1: Vi läser delar av texten Torneträsket, Cleo (2022). Hela texten finns här.

Torneträsket

Söker dig så du går du älskling går jag efter
Ibland får jag gå mycket djupare än Torneträsket
Jag vill gärna dela vibe ibland med skål och fester
Men för dig tar bränslet slut då du når ba gränsen
Tänk om solen kunde fånga månen
Tänk om vinden kunde stanna fågeln
Jag brukar fråga vad det är du gråter vad är din längtan om jag kunde få den
Jag har svårt att se din kärlek som du håller åt den
Jag vill visa världen om du låter mig
Världen som jag ser när jag förlåtit dig
Så låt mig bryta ner ditt pokerface
Du är så jävla vacker när du visar vad som sårar dig
Det du springer ifrån kommer snabbt tillbaks
Men jag kan packa upp packa nytt bagage
Du gräver hålet djupt som att det va din grav
Vill prova trycka på inte stänga av

STEG 2: Vi lyssnar på låten:

STEG 3: Eleverna funderar enskilt på några frågor och skriver sina tankar om:

  • Vad innebär det att behöva gå ”mycket djupare än Torneträsket”? Är det en fysisk eller emotionell resa?
  • Vad skulle hända om solen kunde fånga månen? Vilken typ av omöjlighet eller längtan uttrycks här?
  • Vad skulle det innebära om vinden kunde stanna fågeln? Är det en önskan om kontroll eller att bevara något
  • Varför gräver älsklingen ett hål som om det vore hens grav? Vad symboliserar det?
  • Varför vill ”jag” ”prova trycka på” istället för att ”stänga av”? Vad försöker ”jag” uppnå?
  • Hur hänger den initiala följsamheten (”går jag efter”) ihop med önskan att ”bryta ner ditt pokerface” senare i texten? Är det en strategi eller en frustration som byggs upp?
  • Hur kontrasterar önskan om gemenskap (”dela vibe med skål och fester”) med älsklingens tendens att nå en ”gräns”? Vad skapar denna skillnad?
  • Vad säger liknelserna med solen och månen samt vinden och fågeln om relationens dynamik och de inblandades önskningar?

Eleverna resonerar med varandra i par eller mindre grupper. Läraren kan lyfta gruppernas reflektioner i helklass.

STEG 4: Eleverna skriver enskilt, resonerar i mindre grupper och redogör i helklass om följande frågor:

  • Vilken är den övergripande tonen i texten? Är det en ton av längtan, frustration, kärlek, eller något annat?
  • Vilken roll spelar sårbarhet i relationen, enligt texten? Varför framställs den som något vackert?
  • Vad säger texten om utmaningarna i nära relationer och hur man hanterar distans och emotionella barriärer?
  • Hur kan man tolka användningen av naturmetaforer (Torneträsket, solen, månen, vinden, fågeln) för att beskriva relationen och känslorna?

Möjlig fortsättning – Kreativt skrivande

Använd Cleos stil och språk som inspiration för att skriva en egen hiphop-vers om samma ämnen och teman som diskuterats. Några förslag:

Versens eko: Skriv en eller flera egna verser som spinner vidare på de teman och den känsla som präglar originaltexten. Använd gärna egna metaforer och bilder för att uttrycka liknande känslor av längtan, frustration, kärlek och önskan om förståelse.

  • Låt dig inspireras av kontrasterna i texten (djup vs. gräns, dela vibe vs. bränslet slut, solen vs. månen, vind vs. fågel).
  • Utforska bilderna av att gräva djupt och att vilja ”trycka på”.

Ett brev: Skriv ett brev från ”jag”-personen till ”du”-personen, där ”jag” utvecklar de känslor och önskningar som uttrycks i texten. Försök att övertyga ”du” att släppa garden och våga visa sin sårbarhet.

  • Använd citat från originaltexten för att förstärka dina argument eller känslor.
  • Föreställ dig hur ett sådant brev skulle kunna påverka mottagaren.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll

Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.

Betygskriterier

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy