Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Hiphop: Konsten att släppa taget, Zacke
Syfte
Att arbeta med hiphop och lyrik i grundskolan innebär flera möjligheter att utveckla elevernas kunskaper på olika sätt, till exempel:
- Ordförråd: Elever möter ett brett spektrum av ord och uttryck, vilket berikar deras språkliga repertoar.
- Grammatik: Genom att analysera texter får eleverna en djupare förståelse för grammatikens regler och hur de används kreativt.
- Rytm: Arbetet med hiphop och lyrik utvecklar elevers känsla för språkets rytm, vilket kan underlätta både läsning och skrivande.
- Eget skapande: Elever får möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor på ett personligt och kreativt sätt genom att skriva egna låttexter eller dikter.
- Identitetsutveckling: Genom att utforska olika teman och stilar kan eleverna utveckla sin egen identitet och röst.
- Samhällsfrågor: Hiphop och lyrik kan användas som ett verktyg för att diskutera aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv.
- Kulturellt arv: Genom att studera olika lyriska traditioner får eleverna en ökad förståelse för olika kulturer och deras historia.
- Grupparbete: Att arbeta med hiphop och lyrik i grupp främjar samarbete, kommunikation och förmågan att lyssna på varandra.
- Relevant innehåll: Hiphop och lyrik är ofta relevant för eleverna, vilket kan öka motivationen och engagemanget i skolarbetet.
Lärarens reflekterar
Arbetet med hiphop och lyrik i grundskolan är ett mångsidigt och effektivt sätt att främja elevers språkliga, kreativa och sociala utveckling. Det ger eleverna möjlighet att utveckla sina egna röster och att engagera sig i viktiga samhällsfrågor.
Metod
STEG 1: Vi läser delar av texten Konsten att släppa taget, Zacke (2013). Hela texten finns här.
Konsten att släppa taget
Det handlar ju om konsten att släppa taget
man lär sig av felstegen, mindre av de rätta valen
moralkakor ger bittra eftersmaker
lär mig leva som jag lär, så lär mitt liv bli sensmoralen
jag sover men det känns så vaket
tror jag ser himlen men det är bara sänggaveln
min rock tynger mig, dags att hänga av den
jag vill leva, göra nåt nu, har tid att vänta i graven
jag snackar ingen new age-skit
handlar om att bryta vanor, inte slösa tid
så i väntan på det blir det att döda tid
och det är så håglöst av mig så jag ödslar tid
ibland så rädd så det är knappt jag lever
men resan har inget fast pris, det går på taxametern
färdas med tiden som är livets fortskaffningsmedel
jag ser inte varför jag ska sakta ner det
STEG 2: Vi lyssnar på låten fram till och med refrängen:
STEG 3: Eleverna funderar enskilt på några frågor och skriver sina tankar om:
- ”Man lär sig av felstegen, mindre av de rätta valen”: Vad kan det finnas för sanning i detta påstående? Finns det situationer där man lär sig mer av misstag än av framgångar?
- ”Moralkakor ger bittra eftersmaker”: Vad innebär ”moralkakor” i detta sammanhang? Hur kan moraliska förväntningar påverka vår upplevelse av livet?
- ”Jag sover men det känns så vaket”: Vilka känslor kan förmedlas genom denna motsägelsefulla bild? Vad kan det betyda att sova men ändå känna sig vaken?
- ”Min rock tynger mig, dags att hänga av den”: Vad symboliserar ”rocken” i denna textrad? Vilken förändring vill personen genomgå?
- ”Färdas med tiden som är livets fortskaffningsmedel”: Hur ser personen på tiden? Är det något som flyter på eller något som man kan styra över?
Eleverna resonerar med varandra i par eller mindre grupper. Läraren kan lyfta gruppernas reflektioner i helklass.
STEG 4: Eleverna skriver enskilt, resonerar i mindre grupper och redogör i helklass om följande frågor:
- Tematik: Vilka övergripande teman behandlas i texten? Är det en reflektion över livet, döden, förändring, eller något annat?
- Personlig utveckling: Hur skildras processen att förändras och utvecklas? Vilka hinder och möjligheter finns?
- Samhälle och normer: På vilket sätt kan samhällets förväntningar och normer påverka individens strävan efter att vara sig själv?
- Stil och språk: Vilka stilmedel används för att förmedla budskapet? Hur bidrar språket till att skapa en viss stämning eller känsla?
Möjlig fortsättning – Skriva en egen text
Använd Zackes stil och språk som inspiration för att skriva en egen hiphop-vers om samma ämnen och teman som diskuterats.

Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa.
Centralt innehåll
Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
Betygskriterier
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Kommentarer