Årskurs 1-3

SO

Vår gemensamma stad

Syfte

Klassen skapar en gemensam stad för att fundera över vad vi behöver i ett samhälle, till exempel hus, mataffärer, möbelaffärer, sjukhus, vägar och natur. Eleverna lär sig om olika samhällsfunktioner. De övar på att skapa med papper och sax. Uppgiften skapar en gemensamhetskänsla i klassen.

Läraren reflekterar

Jag gjorde uppgiften i årskurs 1. Eleverna var väldigt engagerade i skapandet av staden. De blev stolta över sina egna bidrag till helheten, vår gemensamma stad. När staden hängde längst bak i klassrummet stod de gärna en stund och pratade om den på väg ut eller in från rasten. 

Metod

Jag hade förberett med vägen och gångbanan tvärs över ett stort papper om cirka 1×2 meter. Vi började med att fundera över vilka byggnader det brukar finnas i en stad och varför de behövs. Eleverna pratade först i par, sedan gemensamt i hela klassen. Jag skrev upp deras förslag på tavlan i en tankekarta. Förutom olika byggnader nämnde eleverna bland annat träd, vägar, lekparker, camping och fotbollsplan.

Därefter fick barnen säga vilken av sakerna på tavlan de ville skapa först. Vi delade upp det lite, så alla viktiga saker skulle komma med. Jag visade hur ett hus kan klippas ut genom att sätta ihop en rektangel och en triangel. 

När de var klara med en sak fick de välja en till och när det började bli fullt fick de göra småsaker som lyktstolpar och träd. Till sist klistrade vi upp allt som eleverna hade gjort i vår gemensamma stad.

I december blev staden en adventskalender och tomteparad. Eleverna ritade var sin tomte. Varje dag drog vi en tomte ur en liten burk och placerade den på dagens datum. Tomtarna kom närmare och närmare julafton. 

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv (och kritiskt granska hur de framställs i olika källor).

Centralt innehåll*

Centrala samhällsfunktioner, till exempel sjukvård, räddningstjänst och skola.

Kriterier för bedömning av kunskaper*

Eleven samtalar om människors livsfrågor och levnadsvillkor samt om miljöfrågor och andra samhällsfrågor ur olika perspektiv.

* SO, årskurs 1-3

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy