Årskurs 4-6

Matematik

Tre i rad – Byt sida

Syfte

Utveckla det strategiska tänkandet, att tänka i flera steg, genom att testa olika vägar fram till målet.

Läraren reflekterar

Den här sortens kluringar brukar eleverna uppskatta. Det ligger något i uppgiftens enkelhet som lockar fram: ”Den perfekta vägen ska gå att hitta!”

Metod

Du behöver sex markörer till varje spelplan, till exempel spelpjäser (som på bilden från Fyra i rad), knappar, häftstift eller tärningar. Markörerna ska höra ihop med färg och/eller form tre och tre.  Rita en enkel spelplan där de markörer du har valt får plats. Kopiera upp så att eleverna får var sin spelplan.

Uppgiften går ut på att byta plats på markörerna, de från vänstra sidan ska flyttas till den högra och vice versa. Ett drag avslutas när spelaren släppt markören. Markören måste då placeras i en ruta. Spelaren räknar antal drag.

Alternativ: Lös kluringen på snabbast tid!

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier.

Centralt innehåll*

Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

Kriterier för bedömning av kunskaper*

Eleven löser enkla problem genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär. Eleven beskriver tillvägagångssätt och ger enkla omdömen om resultatens rimlighet.

* årskurs 1-3

 

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy