Årskurs 4-6

Bild

Fladdermöss i boken – Återbruk

Syfte

Eleverna lär sig att tillverka och använda schabloner. De får träna på att “duttmåla” med temperafärger och svamp, samt att använda lagom mycket vatten och färg. Återbruk av kasserade böcker visar hur man kan spara på papper och miljön. 

Läraren reflekterar

Det här är en uppgift som kräver god ordning och uppsikt då eleverna skär ut sina schabloner med brytbladsknivar. En möjlig lösning för att göra det säkrare, är att ha en särskild station där eleverna utför skärmomentet under vuxens uppsikt. 

Tips! Samarbeta gärna med biblioteken som ofta rensar ut gamla böcker. Tänk på att välja böcker med lämplig text. Jag hittade en barnbok om häxor vilket passade utmärkt. Att ställa ut elevalstren på biblioteket ger en extra anledning för elever och vårdnadshavare att besöka biblioteket.

Metod

Jag började med att berätta om hur papper tillverkas av träd från skogen. Jag nämnde också hur man kan återanvända papper och gamla böcker. Sedan ritade vi fladdermöss på boksidor och eleverna fick testa att skära ut dem med brytbladsknivar. Det är viktigt att visa hur man kan göra det på ett säkert sätt. Vi använde underlägg för att skydda bänkarna, men jag fick ofta påminna eleverna att använda dem.

Sedan fick eleverna rita och skära ut valfria figurer, exempelvis spöke, spökhus, läskigt träd eller pumpa. Bilder från internet fungerade bra som inspiration. Eleverna sparade både figurerna och papperet de skurit i, schablonen.

Jag visade hur man blandar färgerna lila och orange av grundfärgerna och hur man kan mixa dem med svart för att få till färger som passar till Halloween. Eleverna fick nya boksidor att måla på. De blandade och duttade färg med en svamp. Jag tipsade dem om att använda både schablonen och den utskurna figuren, gärna på samma sida. Till sist monterades deras alster på svart papper.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Central innehåll

Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

Betygskriterier

Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy