Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

En man som heter Ove – Fredrik Backman

Syfte

Läsa och analysera boken En man som heter Ove. Några av de teman och livsfrågor som boken berör är liv och död, ensamhet och gemenskap, vänskap och fiender, kärlek och fördomar, samt glädje och sorg. Eleverna får i en rad uppgifter och aktiviteter bearbeta texten.

Lärarens reflektioner om boken och inledning

Uppgift 1 – Introduktion och boksamtal om Ove

Boksamtal 1  Boksamtal 2  Boksamtal 3  Boksamtal 4  Boksamtal 5 Boksamtal 6

Uppgift 2 – Analysera En man som heter Ove

Uppgift 3 – Jämföra med andra texter

Uppgift 4 – Twittra omdömen

Uppgift 5 – Koppla texten till mig själv

Uppgift 6 – Skriva en dikt om karaktären

Uppgift 7 – Hänga med karaktären en vecka

Exempel uppgift 7 – Ove är med på föräldramötet

Uppgift 8 – Att härma författarens stil

Uppgift 9 – Skriva fanfiction

Uppgift 10 – Brevet till mig själv i framtiden

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll 

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Betygskriterier 

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.

 

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy