Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
En man som heter Ove – Fredrik Backman
Syfte
Läsa och analysera boken En man som heter Ove. Några av de teman och livsfrågor som boken berör är liv och död, ensamhet och gemenskap, vänskap och fiender, kärlek och fördomar, samt glädje och sorg. Eleverna får i en rad uppgifter och aktiviteter bearbeta texten.
Lärarens reflektioner om boken och inledning
Uppgift 1 – Introduktion och boksamtal om Ove
Boksamtal 1 Boksamtal 2 Boksamtal 3 Boksamtal 4 Boksamtal 5 Boksamtal 6
Uppgift 2 – Analysera En man som heter Ove
Uppgift 3 – Jämföra med andra texter
Uppgift 4 – Twittra omdömen
Uppgift 5 – Koppla texten till mig själv
Uppgift 6 – Skriva en dikt om karaktären
Uppgift 7 – Hänga med karaktären en vecka
Exempel uppgift 7 – Ove är med på föräldramötet
Uppgift 8 – Att härma författarens stil
Uppgift 9 – Skriva fanfiction
Uppgift 10 – Brevet till mig själv i framtiden
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Betygskriterier
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Kommentarer