Årskurs 7-9
Kemi
Ordfläta – Periodiska systemet
Syfte
Lära sig begrepp genom att göra ordflätor som sedan kan användas i undervisningen.
Lärare reflekterar
En ordfläta kan vara som bilden till vänster där endast ett ord ska skrivas lodrätt och de övriga vågrätt. En ordfläta kan även var lite mer som ett korsord, där orden är mer utspridda. Eleverna tränar på begreppen när de konstruerar egna flätor och får repetera när de löser varandras. Tillgång till läromedel, texter och periodiska systemet är såklart ett måste.
Metod
Eleverna gör var sin ordfläta där minst tio av orden längre ned på sidan finns med. De tänkta orden i flätan numreras. Eleverna skriver en fråga eller påstående till varje ord. Frågan eller påståendet formuleras så att svaret är ett av orden.
Ett alternativ är att formulera en fråga där begreppet ingår. Man måste förstå begreppet för att både kunna formulera och svara på frågan: ”Hur många valenselektroner har en magnesiumatom?”
Välj minst 10 av följande begrepp:
- Periodiska systemet
- Grundämne
- Grupp (i det periodiska systemet)
- Period (i det periodiska systemet)
- Alkalimetaller
- Halogener
- Ädelgaser
- Ädelgasstruktur
- Något grundämne i det periodiska systemet (till exempel: Na, Mg, F, Ne)
- Atom
- Proton
- Elektron
- Elektronskal
- Valenselektron
När eleverna har gjort sina flätor kan de testa att göra varandras.
Lgr22 Syfte
Utveckla kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhället och i människokroppen.
Centralt innehåll
Materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet visualiserat med hjälp av partikelmodeller. Grundämnen, molekyl- och jonföreningar samt hur ämnen omvandlas genom kemiska reaktioner. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
Betygskriterier
Eleven visar mycket goda kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller. Med god användning av begreppen och förklaringsmodellerna beskriver och förklarar eleven kemiska samband i naturen, i samhället och i människokroppen.
Kommentarer