Årskurs 4-6

Bild

Vägmärken

Syfte

Fundera på vilken information vägmärkena ger oss i trafiken, hur de är utformade och varför, samt skapa ett eget vägmärke.

Läraren reflekterar

En aktivitet som har en given ram, men också stor frihet. Förebilderna med både färg och form gör att eleverna lyckas rätt så bra när de skapar egna märken.

Metod

Eleverna får fundera enskilt en stund på några inledande frågor och diskuterar sedan i par:

  • Varför så många trafikmärken längs våra vägar? I vilket syfte?
  • Hur ser de ut (färg, form, symboler, text)? Varför?
  • ​Exempel på några olika slags märken?

Jag visar att det finns många olika slags vägmärken. Jag visar exempel på bland annat varningsmärken, väjningspliktsmärken, förbudsmärken och påbudsmärken och berättar om deras funktion. Hur många känner eleverna igen? Var finns de?

Uppgift – Skapa ett eget vägmärke

Du ska göra ett eget vägmärke. Kanske är det något nytt som du tycker behöver upplysas om, något som behöver förbjudas eller något som behövs varnas för. Fundera på vad för sorts skylt som du tycker saknas i samhället, skolan, i trafiken eller kanske hemma. Använd de etablerade färgerna och formerna. Du kan också göra om ett befintligt vägmärke som får en uppdatering. ​Tänk på att skyltarna ska vara tydliga att förstå på håll.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.

Centralt innehåll

Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.

Betygskriterier

Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy