Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Veckans skämt

Syfte

Avsluta veckan med ett glatt humör. Det kan vara en ordvits, annons eller berättelse som får oss att dra på smilbanden.

Läraren reflekterar

Språket är fyllt av tvetydigheter, motsägelser och roligheter. Likaså kan annonser, notiser, skyltar och berättelser av olika slag vara roliga. Varför inte bjuda på en sådan i samband med veckans sista lektion?

Metod

När jag har avslutat veckans arbete och eleverna har plockat ihop alla sina saker vill jag gärna samla dem en minut eller två innan vi skiljs åt. Då och då berättar jag en kort historia, drar en ordvits eller visar en rolig bild. Därefter önskar jag eleverna en trevlig helg. Det blir oftast (det beror på om historien går hem eller inte) ett glatt och trevligt avslut på veckan. Dessutom får eleverna med sig något som de enkelt kan glädja någon annan med, till exempel någon där hemma.

Det finns en uppsjö av böcker och sajter som publicerar den här sortens berättelser. Jag hämtar bland annat ifrån dessa:

  • Den som inte tar bort luddet ska dö, David Batra
  • Gevär säljes pga dödsfall, David Batra
  • Misslyckade brott, Andreas Utterström & Mattias Bergman
  • Jempieteckningar, Jennie Danehav
  • Skyltat, Stellan Löfving & David Stark
  • Ordvitsar
  • Pappavitsar
  • Dåliga skämt

Lgr22 Syfte*

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Betygskriterier*

Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och diskussionerna väl. Eleven framför åsikter med väl underbyggda argument. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

* svenska, åk 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy