Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Sommarkärlek och en lögn

Syfte

Ta intryck av en berättelse för att skriva en egen.

Läraren reflekterar

Berättelsen är baserad på angelägna och elevnära ämnen: kärlek, vänskap och lögner och utspelar sig under ett sommarlov. Berättelsen ger eleverna förebilder, både till form och innehåll. Det blir fina berättelser!

Metod

Lyssna på och analysera En annan Amina av Elin Lindell ur serien Sommarkärlek på UR. Exempel på frågor att tänka, skriva och prata om:

  • Vad handlar berättelsen om?
  • Vilka episoder är särskilt viktiga?
  • Hur börjar lögnen? Hur byggs den på?
  • Finns det några vändpunkter?
  • Hur är karaktärerna?
  • Var utspelar sig handlingen?
  • Under hur lång tid?
  • Hur är berättelsen uppbyggd? Vad får vi reda på av dramatiseringen av händelserna? Vad får vi veta av Amina?
  • I Aminas inre monolog får vi veta saker som ingen annan vet? Vad då?
  • Vilka för genren typiska ord och uttryck förekommer i berättelsen?

SKRIVUPPGIFT: Sno idén och skriv en egen text med titeln “Lögnen”. Berättelsen börjar med att din huvudperson lite oväntat ljuger om något. Och ljuger igen och igen. Vid något tillfälle i din berättelse uppdagas lögnen. Vad händer då?

Avgränsa elevernas skrivande med tid eller omfång. Uppmuntra eleverna att använda inre monologer vid något tillfälle.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy