Annons:

Fritidshem

Natur och samhälle

Föregående tips Nästa tips

Pärla Fidget Spinners

Syfte – Varför?

Fidget spinners är väldigt populära bland våra elever på fritidshemmet och vi ville utmana dem i att skapa personliga spinners med hjälp av material som finns på vårt fritidshem. Vi ville också skapa en möjlighet för alla elever att få sin egen spinner.

Lgr 11 – Vad?

Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker. Genom undervisningen i fritidshemmet ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att pröva och utveckla idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling,

Material som behövs:

  • Rörpärlor
  • Pärlplattor
  • Strykjärn
  • Bakplåtspapper
  • Tunna pinnar
  • Sax
  • Limpistol

Metod – Hur?

Vi valde att börja med en modell som vi sett på internet, men efter ca en timme så började barnen att utforska och utveckla till nya modeller för att se vilken som snurrade bäst och vilken modell som var snyggast.

  1. Pärla den stora delen och stryk den. Lägg pärlplattan direkt efter strykning under något tungt en stund så att den inte blir böjd.
  2. Pärla två små cirklar och stryk dem.
  3. Klipp till en pinne av tandpetare, tops, grillpinne eller något annat lämpligt material.
  4. Lägg den ena lilla cirkeln på oömt underlag och lägg en klick lim från limpistolen i hålet.
  5. Tryck i pinnen och vänta medans det torkar.
  6. Trä på den stora delen på pinnen.
  7. Lägg en klick lim i hålet på nästa cirkel.
  8. Tryck i pinnen i limmet och håll fast den stora delen så att den inte nuddar limmet innan det torkar.
  9. Klar att spinna med!

En kort film på en snurrande fidget spinner som vi tillverkat finns på: Idag har vi gjort Fidget Spinners.

Reflektioner från pedagoger

Vi ville fånga elevernas intresse och också ge alla elever möjlighet till en egen Fidget Spinner. Vi började med tre elever medan vi experimenterade med hur vi skulle göra, men snabbt blev det allt fler barn som var med. Efter en timme var det tjugo barn som pärlade för fullt och skapade olika modeller och mönster. Det skapades en upptäckarlust som var härlig att se och vara en del av. Det är en stor fluga just nu och detta ökade möjligheten för alla att få en alldeles egen.

Vi var mycket nöjda med gensvaret från eleverna och framförallt viljan att utforska vad som fungerade bäst. Vi såg en skapandelust och en vilja till att utmana sig och varandra på ett mycket kamratligt sätt där de visade och tipsade varandra om vad som fungerade bäst. En enkel aktivitet som blev en mycket bra samarbetsövning.

Reflektion från elever

När de första reaktionerna från eleverna att de verkligen fungerade lagt sig var frågan vi oftast fick: får vi göra fler? Eleverna tyckte det var väldigt kul och relativt enkelt att göra. De frågade om vi kunde göra det imorgon också. Det får man se som ett bra betyg!

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: