Årskurs 1-3

NO

Föregående tips Nästa tips

Året – Årstider, månader och veckodagar

Syfte

Eleverna ska lära sig hur året är indelat och vad som kännetecknar årets delar.

Läraren reflekterar

Underlaget nedan blir sammantaget till ett ganska omfattande projekt. Det går förstås att plocka ut delar och/eller göra det under en längre tidsperiod. Två andra aktiviter som kan passa i sammanhanget är Året – Måla månaderna och Året – Tecken i naturen.

Metod

Eleverna gör en bok om året. I kortformat består den, och bifogat häfte, av delarna:

  • Årstider, sid 2-5
    Här pratar vi om hur man kan veta att det är till exempel vår. I Örebro kan det exempelvis handla om att snön smälter, flyttfåglarna kommer tillbaka och att det blir varmare. De skriver om det vi har pratat om och färglägger bilderna.Därefter repeterar vi månaderna, pratar om vilken månad som kommer efter december och så vidare. Jag påminner om att de tolv månaderna “börjar om igen” efter nyår.Vi går ut på skolgården eller i skogen och funderar på vad man kan se, höra, lukta och känna under respektive årstid. Exempel kan vara att höra fågelkvitter, se knoppar, lukta på doften av blommor och känna regndroppar.
  • Månader, sid 6-9
    Vi repeterar månaderna, vilket nummer i ordningen de har, hur man kan ta reda på hur många dagar de har (visar knepet med knogarna) och sjunger för att memorera namnen på månaderna. Eleverna fyller i lucktexten och skriver månadens nummer, samt antal dagar. De kan använda sången eller knogarna som stöd.
  • Favoritsak – Att göra på, sid 10-13
    Vad kan man göra som blir lite typiskt för årstiden. Eleverna pratar först i par, sedan  tillsammans i helklass och slutligen skriver de enskilt i häftet.
  • Mina dikter om årstiderna, sid 14
    Eleverna får välja: De kan skriva en namndikt eller femrading eller en fri form.
  • Veckodagar, sid 15-19
    Eleverna gör en veckodagbok och skriver något om det vi gjort varje dag. Lördag och söndag är valfritt att fylla i.
  • Mitt träd, sid 20-21
    Här kan man välja att följa ett träd under ett år genom att fota och/eller skriva om det.
  • Jag fyller år, sid 22-23
    Här tränar eleven på vilken månad och dag hen fyller år i.

Lgr22 Syfte

Utveckla kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.

Centralt innehåll

Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.

Kunskapskrav

Eleven visar grundläggande kunskaper om natur, kropp och hälsa, kraft och rörelse samt material och ämnen.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy