Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsWanted dead or alive – beskriva en person
Syfte
Att efterlysa en person fordrar ett visst sorts språk. Den som läser beskrivningen ska snabbt skapa sig en bild av den efterlyste. Meningarna ska vara korta och innehållet i texten detaljrikt. Vaga minnesuppgifter och målande beskrivningar ska utelämnas. Språket ska vara formellt utan att vara högtravande.
Läraren reflekterar
En rolig uppgift som lockar fram elevernas kreativitet! Och, som vanligt, när elevernas arbeten publiceras blir drivkraften en annan. Det blir viktigare att göra sitt bästa.
Metod och Instruktion till eleverna
Skriv upp punkterna nedan på tavlan.
- Skriv korta meningar som beskriver en detalj i taget.
- Beskriv exakt! (skriv skostorlek 45 istället för stora skor).
- Struktur i beskrivningen (t ex en människa, börja med ansiktet uppifrån och ned, därefter överkropp, underkropp och slutligen fötter).
- Luft mellan meningarna (skriv i punktform).
- Värderande ord ska undvikas! (ganska, lite, mycket, stor…).
- Kom ihåg tidpunkter och platser personen varit på.
- Använd www.synonymer.se för att hitta nya ord.
Gör därefter en gemensam beskrivning i punkform (t ex av dig själv). Skriv en efterlysning i löpande text.

Efterlysning – Fredrik Sandström
Fredrik är 39 år, 175 cm lång och väger ca 60 kg. Han har brunt, lockigt hår och glasögon. Fredrik har bruna ögon och på höger kind ett rött födelsemärke. Han är normalbyggd och sågs senast i blå jeans, svart jacka och en röd mössa. Vid sitt försvinnande hade han också en svart ryggsäck på sig. Fredrik sågs senast vid tågstationen i Arboga, torsdag kl 17.00. Därefter försvinner alla spår.
Arbetsuppgifter till eleverna
- Efterlys dig själv.
- Efterlys en kompis.
- Efterlys en kändis.
- Efterlys en förrymd mördare!
Att arbeta vidare
Bifoga en bild med häftlig layout till texten. Anslå bilderna på väggen eller i en tidning.
Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Kommentarer