Årskurs 1-3

Bild

Tärningsmonster

Syfte

Den här bildövningen kan få igång skaparglädjen hos eleverna. Även de mest “ritängsliga” eleverna kan komma igång. Eleverna får slumpmässiga monsterdelar att rita av/som inspiration. Förhoppningsvis kan övningen ge mersmak för mer eget skapande.

Lärarens reflektion

Övningen passar väl i den ordinarie undervisningen. Man kan arbeta vidare med monsterna till exempel i svenska genom att skriva berättelser eller beskrivningar, kanske en efterlysning på ett bortsprunget monster. Man kan arbeta vidare digitalt genom appen Chatter Pix Kids som kan få monstret att prata och presentera sig själv eller berätta en monsterhistoria. Fristående fungerar ”Tärningsmonster” utmärkt som en vikarieuppgift. Högupplöst bild av ”spelplanen” finns längst ned som PDF.

Metod

Övningen introduceras lämpligtvis genom att klassen gör ett gemensamt monster på tavlan. Sen får eleverna göra egna. Jag brukar låta eleverna först rita med blyerts och färgpennor för att sedan fylla i konturerna med svart tusch. Monsterna kan med fördel sättas upp eller fotas av och presenteras digitalt.

Tärningsmonster en bilduppgift för lågstadiet

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Centralt innehåll*

Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.

* årskurs 1-3

Kommentarer

    Svar till


    Läs vår personuppgiftspolicy