Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Talmanus till muntligt framträdande

Syfte

Kombinera läsa, skriva och tala i ett sammanhang. Eleverna ges förutsättningar att lyckas med ett muntligt framträdande.

Läraren reflekterar

Förberedelser är A och O vid muntligt framträdande. Därför lägger jag mycket tid på att eleverna har ett relevant och reellt underlag till förfogande vid genomförandet.

Metod

STEG 1: Efter läsning av till exempel ett kapitel ur en bok, skriver eleverna om innehållet med viss valfrihet och stöd av öppna frågor. Eleverna skriver för hand. För att det ska bli ett faktiskt underlag behöver eleven skriva omkring tio meningar. Exempelvis:

  • Återberätta en episod. Varför valde du just den?
  • Välj ett citat ur texten och skriv dina tankar om det.
  • Ställ en fråga till texten och besvara den.
  • Gjorde X rätt eller fel? Hur kunde X ha gjort det annorlunda?
  • Vad tror du händer härnäst? Varför tror du det?

STEG 2: Eleven läser igenom sin text. Därefter väljer eleven ut det viktigaste ordet i varje mening som gör att denne kommer ihåg innehållet. Det mest betydelsebärande ordet stryks under.

STEG 3: De understrukna orden överförs till ett talmanus i punktform.

STEG 4: Eleven tränar på att tala med talmanuset som stöd. Detta görs tyst i huvudet eller som mummel. Om eleven inte kommer ihåg vad denne ska säga finns den ursprungliga texten att tillgå. Eleven övar tills innehållet behärskas. Det är ett begränsat innehåll, så det brukar gå ganska snabbt. Vanligtvis behöver eleven inte mer än 3-4 minuter till sitt förfogande.

STEG 5: Jag brukar ge eleverna tre tips inför framträdandet. Jag skriver upp följande på tavlan:

  • Tala lugnt
  • Ögonkontakt
  • Kroppskontroll

Jag nämner också att lyssnaren har en viktig roll. Lyssnaren ägnar sitt fulla fokus åt den som talar. Det innebär bland annat att egna anteckningar läggs åt sidan och att man tittar på den som talar.

STEG 6: Eleven genomför sitt framträdande för bordsgrannen. Därefter flyttar en person i varje rad fram ett steg och möter en ny åhörare. Jag brukar upprepa detta 5-6 ggr vid varje tillfälle. Då får eleven framföra samma innehåll flera gånger. Det går vanligtvis bättre och bättre för varje gång.

STEG 7: Eleven gör en kort utvärdering om hur framträdandet har gått. Eleven sätter betyg på en skala 1-5 om de tre delarna (tala lugnt, ögonkontakt och kroppskontroll) eller skriver en kort kommentar.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll*

Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte, mottagare och sammanhang. Talmanus samt analoga och digitala verktyg för att planera och genomföra muntliga presentationer.

Betygskriterier*

Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som utvecklar samtalen och diskussionerna väl. Eleven framför åsikter med väl underbyggda argument. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med väl fungerande struktur och innehåll och god anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy