Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsSkriva till filmklipp
Syfte
Eleverna får stöd av rörliga bilder för att komma igång med att gestalta, att beskriva detaljer och stämningar.
Läraren reflekterar
Effektivt sätt att se till att alla skriver. Även de som inte brukar skriva så mycket får till det riktigt bra. En rolig ”Att gå vidare-uppgift” där eleverna får gissa på varandras texter medföljer. Alltid kul med lite frågesport!
Metod och instruktion till eleverna
Gör exemplet med The shining gemensamt med klassen enligt metoden:
- Se hela klippet en gång. Bestäm tillsammans med eleverna vilka egenskaper, känslor eller tillstånd som ska gestaltas.
- Starta om klippet och titta ca 15-20 sekunder, pausa!
- Skriv en inledning på ca fem-tio meningar.
- Starta klippet igen och se ca 15-20 sekunder.
- Skriv några meningar.
- Upprepa stegen tills klippet (eller lektionen) är slut!
Elevexempel på en inledning The shining (hur skräckslagen Wendy känner sig)
Jonny haltar sig fram genom de trånga korrioderna med yxan i högsta hugg. Wendy försöker springa, men benen känns som bly. I slow motion lyckas hon fly till badrummet. Hon tar tag i dörren, men orkar knappt stänga den. Oceaner av tid går och Jonny kommer allt närmare. Centimeter för centimeter glider dörren igen och precis när Jonny tar tag i handtaget vrider Wendy om låset. Tiden står stilla. Tystnaden gör ont i Wendys öron. Väntan! Händerna börjar skaka och hon fattar ett krampaktigt tag runt kniven. Varje gång hon andas ekar det i huvudet. Hennes ögon stirrar panikslaget på dörrhandtaget som sakta vrids om.
– Kom fram! Var du än är! viskar Jonny.
Tänk på att få med detaljer ur scenerna, framförallt vad personen gör, tänker och säger. Skriv så utförligt som möjligt (utan att det blir en uppradning av ovidkommande detaljer).
Gå vidare
Bilda smågrupper. Låt eleverna läsa upp sina texter. Därefter får gruppen gissa filmen!
Förslag på filmer
Skräck: The shining, Psycho Action: De omutbara, First blood Romantik: Notting Hill, Love actually
Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Kunskapskrav
De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.
Kommentarer