Årskurs 1-3
Matematik
Öka med 2, 5 eller 10 – Tärningsspel
Syfte med spelandet
Att automatisera addition med 2, 5 och 10.
Läraren reflekterar
Att träna på något flera gånger under lekfulla former är både lärorikt och roligt! När eleverna spelar tänker de inte på att de räknar. Dessutom används räknandet till något!
Metod
Förklara hur spelet fungerar. Visa några omgångar med dig själv och en elev så att eleverna får se hur det praktiskt funkar. Sedan är det bara att köra igång! Spelplaner och regler medföljer i PDF längst ned.

Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande säkerhet. Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten.
Tack!