Årskurs 1-3
Matematik
Fyra i rad och addition
Syfte
Träna på addition i talområdet 1-12.
Läraren reflekterar
Spel är roligt! I detta spel är det inte bara turen som spelar in, ett visst strategiskt tänkande finns också med.
Metod
Introducera spelet först genom att spela ”fyra i rad”. Visa på tavlan hur det fungerar. Eleverna kan därefter spela parvis (med kryss och cirklar) på rutigt papper. Sedan kan eleverna börja spela med tärningar. Spelplan finns som PDF längst ned.

Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande säkerhet. Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten.
Kommentarer