Annons:

Vad gör ni av våren?

Äntligen går vi mot ljusare tider! Jag gissar att flera av er tänker så frön tillsammans med barnen under våren. Det har nästan blivit lite av en tradition. Att tänka i nya banor innebär inte nödvändigtvis att man behöver bryta traditioner. Däremot kan man ta sig an dem på nya sätt. Förr köpte vi in en eller två sorters frön som vi brukade låta alla barn så i varsin kruka. Vi pedagoger sådde alltid några extra frön, ifall något av barnens inte grodde eller växte som det skulle. Då fick barnet ta med sig en av våra extraplantor istället och alla var nöjda och glada. Aldrig fanns tanken på att just den plantan som inte växte som den skulle kunde ha fått utgöra grunden för lärandet.

När vi pratar om olikhet och variation som möjliggörare för lärande är frösådd ett alldeles utmärkt exempel och tillfälle. Köp in en stor variation av fröer. Undersök fröerna tillsammans. Ställ hypoteser. Testa. Går det exempelvis att gissa vilket frö som ska bli vilken blomma? Spelar det någon roll var man placerar krukan efter frösådd? Ett år föreslog ett barn på vår förskola att krukan skulle stå i ugnen. Där var det varmt och han hade sett hur sockerkakan brukade växa där. Jag ska erkänna att vi smålog över huvudet på honom när han ställde in krukan och stängde ugnsluckan. Döm om vår förvåning när vi jämförde de olika plantorna några veckor senare. Det var den plantan som hade vuxit allra mest. Vår okunskap blev tydlig och vi blev tvungna att lära oss mer för att begripa vad som hade hänt.

Lärandeprocesserna kring frösådden har blivit betydligt fler och mer fördjupade sedan vi slutade fokusera på slutprodukten, den färdiga plantan, som alla barn skulle få ta hem. Arbetet har blivit roligare och mer spännande. Vi vet aldrig hur det slutar och att höra barnens hypoteser kring bästa stället för en planta att växa på är lika intressanta varje år. Dokumentationerna från våren innan hjälper både oss och barnen att återknyta och minnas hur vi tänkte och hur det gick förra våren. På så vis synliggörs lärandet hos både barn och pedagoger.

Brukar ni så frön med barnen på våren? Skriv och berätta hur ni går tillväga så kanske vi kan publicera det här på Lektionsbanken som inspiration för andra.

Kommentarer