Annons:

Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

En bok du sent ska glömma

Syfte

Det här är ett romanprojekt för elever i grundskolan. Syftet är att öka skrivlusten och öva på olika moment i svenskämnet, samt utveckla förmågan att skapa och bearbeta texter enskilt och tillsammans med andra. Projektet finns i sin helhet som PDF längst ned på sidan.

Arbetets struktur

Arbetet börjar med att fördjupa sig i genren Fantasy. Vad är det? Eleverna samlar inspiration och skapar ett persongalleri och en Fantasyvärld som bas för sin berättelse. Varje vecka få eleverna en skrivinstruktion till det aktuella kapitlet, ett antal punkter som för berättelsen och framåt och utvecklar skrivandet. När alla kapitel är färdigskrivna och processade är det dags att bestämma titel och måla en framsida till boken.

Arbetets gång

Arbetet beräknas ta cirka 16 veckor (48 timmar) för elever i årskurs fyra. Varje lektion inleds med en gemensam genomgång av den aktuella deluppgiften. Låt eleverna inspirera varandra med frågor och tips. Låt eleverna läsa varandras texter. Projektet är indelat i fyra delar:

DEL 1

Först en genreduschdär vi arbetar med den aktuella genren. Vad är Fantasy? Eleverna tar med sig egna exempel och vi högläser och samlar inspiration.

DEL 2

Eleverna samlar inspiration i form av collage eller tankekartor. Dessa använder de när de ska skapa en Fantasyvärld och ett persongalleri som bas för sin berättelse.

DEL 3

I nio kapitel får eleverna skrivinstruktioner för att kunna skriva en Fantasyroman. Berättelsen börjar i verkligheten, försvinner iväg till Fantasyvärlden, för att sedan återkomma till verkligheten. Små bitar bildar en värld för läsaren att försjunka i.

  • Kapitel 1: Ett oväntat möte.
  • Kapitel 2: En oväntad fest.
  • Kapitel 3: En objuden gäst.
  • Kapitel 4: En farlig resa.
  • Kapitel 5: Ett hemligt vapen.
  • Kapitel 6: En stor förlust.
  • Kapitel 7: En fasansfull Ondska.
  • Kapitel 8: En sista strid.
  • Kapitel 9: Ett lyckligt slut.

DEL 4

Avslutningsvis bestäms titeln och eleven målar en framsida. – Titel och Framsida.

Exempel ur projektet – DEL 2

För att skriva en fantasyroman måste man ha en annan värld att låta boken utspela sig i. Den får gärna likna vår värld eller till och med finns i vår värld – Men, det måste vara en plats som inte finns på riktigt. När du skriver din bok måste du ha din värld klar för dig. Det måste finnas regler för hur världen fungerar, precis som för vår. Här kan man inte trolla fram en drake, här gäller Newtons lagar, här är ett dygn 24 h och man kan inte jobba som riddare eller smed särskilt ofta i Sverige 2013. Vilka regler gäller i din fantasyvärld? Bestäm följande saker:

  • Var ligger den här världen? Långt från vår, helt fri från vår eller väldigt nära? Under jorden som i Alice i underlandet, Nangiala – i döden som i Bröderna lejonhjärta, Hogwarts i Harry Potter? 
  • Hur tar man sig dit från vår värld?
  • Din fantasyvärld ska vara lite som förr i tiden men om du vill kan du blanda olika förr i tiden. Ofta är det medeltid med riddare och borgar, men det kan också vara sjörövare eller något annat. Kan hända är det vikingatiden fast med luftskepp och konstiga helikoptrar? Inga framtidsgrejer! Inget flams! Denna världen ska gå att ta på allvar som ett ställe man kan fantisera om.
  • Vilka bor där? Smurfar, levande blommor, jättar, talande djur, troll, vättar, älvor, drakar, luftskeppspirater, flygande apor? Om du vill kan du låta nästan vad som helst leva.
  • Hur ser det ut? Färger? Lukter? Allt är jättestort/jättesmått? Under jorden? Bland molnen? Jämt natt? Två solar? Allt är hav?
  • Vilka regler gäller? Finns det platser som är farliga? Kan man flyga eller göra något annat som är omöjligt i vår värld? Finns magi?

Skriv ned allt detta och måla, fota eller ladda hem bilder som inspiration. Du kan inte använda bilderna i din bok men du kan använda dem för att hjälpa dig att skriva. Det är helt ok att sno, alltså.

Lgr 11 Förmåga

Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
  • läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
  • söka information från olika källor och värdera dessa.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: