Annons:

Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Om det var krig i Norden

Syfte

Lektionen stimulerar elevernas lust att läsa och skriva, samt samtala om aktuella och viktiga samhällsfrågor.

Läraren reflekterar

Texten är, trots att den är ganska kort, sprängfull med stoff att diskutera och fundera kring. Därför är det bra att stanna upp i texten och beröra ämnena i direkt anknytning till texten.

Metod

Förbered de olika före-, under- och efteruppgifterna. Variera arbetsformer genom att göra uppgifterna enskilt, parvis eller i helklass, samt muntligt och skriftligt. När eleverna diskuterat parvis kan läraren lyfta elevernas tankar i helklass. Läs boken högt för eleverna.

Före läsningen

Se filmklippet

Eleverna kan resonera med varandra vilka väpnade konflikter de känner till. Lyft några i hela klassen. Aktuell information om konflikter i världen finns här.

Under läsningen

Läs till och med sid. 15. Eleverna diskuterar parvis:

  • Vilken syn har Arabvärlden på svenskar?
  • Hur ser vi på invandrare?
  • Hur många invandrare känner du?
  • Känner du till deras livshistoria?

När du kommer till sid. 23 och läst klart om att packa ryggsäcken kan eleverna göra dessa uppgifter:

  • Gör en lista med fem personliga saker du tar med dig. Jämför med kompisen.
  • Stryk tre saker.
  • Du får bara behålla en sak. Vilken då? Jämför med kompisen bredvid.

När du läst till och med sid. 27, om att Arabvärlden inte vill ta emot flyktingar kan eleverna diskutera:

  • Varför vill Arabvärlden inte ta emot flyktingar från Europa?
  • Jämför med hur vissa resonerar i Sverige idag.

Efter läsningen

Eleverna kan jobba enskilt eller i par. Lyft elevernas tankar i helklass. Varva skriftliga och muntliga uppgifter.

  • Sammanfatta handlingen.
  • Beskriv huvudpersonerna.
  • Beskriv hur passkontrollen gick till.
  • Hur tror du att kontrollen upplevdes?
  • Hur ser en dag i flyktinglägret ut?
  • Att komma in i samhället är svårt. Hur tror du att flyktingarna känner sig i sitt utanförskap?
  • Att komma in i yrkeslivet är lika svårt. Hur hanterar föräldrarna det faktum att de tvingas bli kakförsäljare?
  • Vilka yrken har många invandrare i Sverige?
  • Att anpassa sig och ändra värderingar är jobbigt. Hur hanterar föräldrarna dotterns kärlek och graviditet?
  • Gör de rätt eller fel som skickar henne till Sverige?

Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.

Kunskapskrav

Genom att göra utvecklade sammanfattningar av olika texters innehåll och relativt god koppling till tidsaspekter, orsakssamband och andra texter visar eleven god läsförståelse. Dessutom kan eleven, utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om budskap som är tydligt framträdande och budskap som kan läsas mellan raderna i olika verk.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: