Annons:

Årskurs 4-6

Engelska

Föregående tips Nästa tips

Muntliga övningar – metoder och samtalsunderlag

Syfte

Att tala engelska!

Läraren reflekterar

Regelbundna samtal ger resultat. Fler självsäkra elever som talar i andra sammanhang. För att avdramatisera att samtala på engelska är det viktigt att göra det regelbundet och i mindre grupper eller parvis. Inled eller avsluta därför gärna varje lektion med någon typ av muntlig interaktion. Eleverna får sätta ord på vardagliga händelser, upplevelser och saker!

Metod

Dessa olika former av ”minisamtal” lämpar sig väl att genomföra parvis eller i mindre grupper. Olika metoder:

  • Låt varje person tala ca 45 sekunder. Bryt och fördela ordet vidare.
  • Låt talaren prata fritt. När medspelaren ställt tre följdfrågor går ordet vidare.
  • Tala fem meningar var, byt!
  • Intervju, en ställer fem frågor och den andra svarar. Byt!
  • Den ena beskriver föremål/företeelse/händelse med tre meningar, den andra gissar. Byt!
  • Samtala enligt ovan men med olika dialekt: Russian english, american english, irish, svengelska, värmland english….

Förslag på ämnen

  • Vad jag gjorde igår, i helgen, förra veckan, under lovet.
  • Vad jag ska göra idag, ikväll, imorgon, i helgen, under kommande lov.
  • Förra sommaren/vintern.
  • Min idol, favoritfilm, favoritprogram, favoritmat.
  • Skolans lärare.
  • Mina kompisar.
  • Hobby, sport.
  • Då blev/blir jag arg, ledsen, rädd, nervös, glad.
  • Resa jag minns, drömresa.
  • Beskriv en bild under en minut, visa den sedan.

Ur Lgr 11 Förmåga 

Formulera sig och kommunicera i tal (och skrift).

Centralt innehåll 

Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, händelser och aktiviteter.

Kunskapskrav 

I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och relativt sammanhängande.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: