Annons:

Fritidshem

Natur och samhälle

Föregående tips Nästa tips

Luftballonger

Syfte – Varför?

Under vårt tema luft önskade eleverna att få göra luftballonger. Vi provade att göra en enkel modell i papper som barnen klarade av att göra själva med lite stöd. Vi ville också få möjlighet till en diskussion tillsammans med barnen om hur en riktig luftballong fungerade.

Lgr 11 – Vad?

Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.

Undervisningen i fritidshemmet kompletterar förskoleklassen och skolan genom att lärandet i högre grad ska vara situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat samt utgå från elevernas behov, intressen och initiativ. Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt.

Metod – Hur?

Material som behövs:

  • Färgat papper i tunn kartong
  • Toarulle
  • Mattvarp
  • Limstift
  • Sax
  • Tuschpennor för dekoration

Så här gjorde vi:

  1. Hitta en rund mall. Vi valde tallrikar i olika mått.
  2. Hitta också ett spelkort som mall till nederändan på cirkeln.
  3. Välj fyra papper. Måla av den cirkelmall du valt och lägg ut spelkortet längst ner och rita av den.
  4. Klipp ut dina fyra papper som nu ska likna en glödlampa i formen.
  5. Klipp ett snöre som den ska hängas upp i samt fyra kortare som du ska hänga korgen i.
  6. Vik alla fyra papper på mitten så att vecket kommer på mitten lodrätt.
  7. Limma samman två av pappren (utan att vika ut dem).
  8. Limma nästa sida och lägg snörena i skarven.
  9. Limma övriga sidor.
  10. Klipp till önskad storlek på korgen av toarullen och klä den med papper eller färglägg den. Gör tre hål i korgen och knyt fast snörena genom hålet.
  11. Dekorera om man vill. De flesta elever hos oss valde att dekorera med tuschpennor.
  12. Häng upp dem och njut av den vackra sommarhimmeln!

Reflektioner från pedagoger

Vi ville fånga elevernas intresse för luftballonger och också kunna prata och ta reda på fakta om hur en riktig luftballong fungerade. Vi valde material som vi redan hade hemma och kunde då snabt genomföra idén vi hade. Många elever valde att delta. De tyckte det var kul och att det inte var för svårt. Det blev intressanta diskussioner och många hade rätt så bra koll på varför en luftballong kan flyga. Det som inte hade det, lärde sig av andra.

Reflektion från elever

Många valde att delta under veckan när vi gjorde luftballonger och tyckte det var roligt. Många blev också glada av att det blev så himla fint i vårt fritidsrum och ville att vi skulle ha moln också så det blev ännu finare. Så moln fick det bli!

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: