Annons:

Årskurs 1-3

Matematik

Föregående tips Nästa tips

Lös öppna problem med bilder

Syfte

Att kunna lösa problem med hjälp av bilder, samt uttrycka en händelse matematiskt.

Läraren reflekterar
Öppna problem är roliga och lätta att variera i svårighetsgrad. Dessutom ser barnen direkt nytta av att rita problemet!

Metod
Presentera problemet på tavlan, både muntligt och skriftligt. Eleverna ska lösa problemet genom att först rita lösningen och därefter uttrycka den med siffror och symboler. De olika lösningarna kan presenteras i mindre grupper eller i helklass.

Exempel på öppna problem
I ett klassrum har man det mysigt. Läraren tänder ljus i en ljusstake som brinner fint. I ett annat klassrum tänder en annan läraren ljus i en stake, men i den brinner det ett ljus färre. Hur många ljus brinner samtidigt i de båda klassrummen?

Tidigt en morgon när det var alldeles lugnt och tyst ute tittade Lasse ut genom fönstret. Han såg tre djur stå i mammas grönsaksland och äta. Hur många ben hade djuren tillsammans?

Lina och hennes storebror skulle få sin favoritmat, köttbullar med makaroner. Pappa åt tio köttbullar och mamma åt åtta stycken. Lina åt dubbelt så många som hennes storebror. Hur många köttbullar åt Lina och hennes bror tillsammans?

Sent en kväll stod Anders i badrummet och borstade tänderna. Han tittade sig i spegeln och upptäckte att han hade olika antal tänder i överkäken och underkäken. I underkäken hade han fyra tänder fler än i överkäken. Hur många tänder hade Anders?

En vårmorgon klev Lisa upp tidigt. Det var ganska kallt ute, men hon förstod att det skulle bli en skön dag ändå. När klockan var ett var det tio grader varmare än på morgonen. Hur varmt var det på morgonen och hur varmt var det klockan ett?

Anna och hennes familj åkte ut till sin sommarstuga. De skulle äntligen plocka årets skörd av jordgubbar. Men när de kom fram såg de under staketet tolv djurben stövla runt i jordgubbslandet. Vilka djur mumsade i sig alla jordgubbarna?

Lgr 11 Förmåga 

Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder.
Centralt innehåll
Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.

Kunskapskrav 

Eleven kan lösa enkla problem i elevnära situationer genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär.

Kommentarer

Annons:
Annons:
Annons: