Annons:

Årskurs 1-3

Matematik

Föregående tips Nästa tips

Las Vegas – multiplikationsspelet

Syftet

Att eleverna ska bli förstå multiplikation och automatisera multiplikationstabellerna. Dessutom får eleverna fundera på sannolikhet.

Läraren reflekterar

Alltid kul att spela spel och ännu roligare blir det när man lär sig. Det här är ett spel som eleverna brukar uppskatta väldigt mycket. Extra intressant blir det när eleverna får fundera på lämpliga strategier och se hur utfallen blir.

Materiel

Två tärningar, 1-6, spelplan, 10 marker av en färg, 10 marker av en annan färg. Anmärkning: Tärningen på bilden visar en sexa (ej att förväxlas med en nia).

 

Förberedelser

Först ska ni inom laget komma överens om vilka tal ni ska satsa på. Eftersom det handlar om multiplikation är det produkten av de två tärningarnas värde som talen på spelplanen avser. Ni får satsa hur många marker ni vill på varje ruta. När båda lagen är klara och har lagt ut sina 10 marker på spelplanen får det första laget slå båda tärningarna.

Regler och spelets gång

Laget räknar ut produkten av de två tärningarna, ex om den ena tärningen visar 3 och den andra 6 blir produkten 18. Om laget har satsat en (eller flera) marker på 18 får de ta bort en av de marker som de har satsat på talet 18. Sedan går turen över till det andra laget. Den som först har samlat tillbaka sina marker har vunnit! Spela spelet tre gånger.

Att tänka på (för eleverna)

Finns det någon bra strategi? Sannolikhet? Låt eleverna fundera och testa olika strategier för att se hur utfallet blir.

Lgr 11 Förmåga

Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.

Centralt innehåll

Slumpmässiga händelser i experiment och spel.

Kunskapskrav

Eleven kan använda huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten när talen och svaren ligger inom heltalsområdet 0-20. Eleven kan föra och följa matematiska resonemang om val av metoder och räknesätt samt om resultats rimlighet och slumpmässiga händelser.

 

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: