Annons:

Årskurs 1-3

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Kenta och barbisarna – bokprat

Boken handlar om Kenta som hellre vill leka med dockor än vilda lekar. Den finns inläst på UR som en läs-med-saga.

Syfte

Eleverna ska utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för olika syften. Eleverna ska utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier.

Läraren reflekterar

En bok som handlar om att gå sin egen väg, att strunta i vad andra tycker och följa sitt hjärta. Vägen dit kan vara tuff. Bilden som visar Kenta ensam vid matbordet gör ont att titta på. Men enträgen vinner. En härlig berättelse som avdramatiserar könsmönster i leken, men som även rymmer frågor som kamratskap, utanförskap och föräldraskap.

Metoder

Under arbetets gång jobbar eleverna med strategier som förutspå, sammanfatta, nyckelord/begrepp, analys och reflektion (göra kopplingar i och utanför texten). Läraren varvar skriftliga och muntliga uppgifter. En bra metod för att variera undervisningen och diskussionerna är att använda EPA (enskilt – parvis – alla). Ett bra koncept att jobba med en bok är före-under-efter läsningen. Nedan är förslag på hur du kan jobba med texten på olika sätt. Välj det som passar dig och din grupp bäst.

Arbetsuppgifter före läsningen

Läraren sammanfattar handlingen eller presenterar några av karaktärerna.

Bildpromenad genom de inledande sidorna. Ställ frågor till varje bild och låt eleverna fundera parvis. Eleverna kan också ställa frågor till bilderna.

Titta på omslaget. Vad tror du boken handlar om? Vilka är tjejerna och vad gör de? Var är de? Vem är pojken? Hur tror du att han känner sig? Varför då?

Välj tre ord ur texten, till exempel krascha, gården, bal. Skriv upp dem på tavlan och låt eleverna fundera på vad orden betyder. Skriv en mening till första ordet. Låt eleverna skapa egna meningar till samma ord. Läs upp meningarna i helklass. Upprepa för varje ord. Skriv en mening med två ord. Eleverna gör egna förslag. Slutligen skriver läraren en mening där alla ord ingår och eleverna försöker själva. Läs upp och skriv några förslag på tavlan. På detta sätt får eleverna en förförståelse av vad texten ska handla om och dessutom se hur det går att använda ord på olika sätt.

Under läsningen

Stanna upp mitt i läsningen. Lämpligt stopp när Kenta packat ryggan själv (sid 12). Sammanfatta: Vad har hänt? Vad gör Kenta på dagis? Mellan raderna: Hur tror du att Kenta har det på dagis? Varför tror du det? Varför undrar han om pappa kommer snart? Utanför texten: Har du gjort något som du inte velat? Har du velat göra något, men inte vågat? Har du känt som Kenta (vid lunchen) någon gång?

Förutspå: Vad tror du händer?

Att rubricera ett kapitel (eller antal sidor): Från början till sid 8 “Då äter han pannkakor”. Från sid 13 “Då går Kenta in” till sid 20 “Sen blir det tyst”. Lyft förslagen i helklass och rösta på bästa förslaget.

Efter läsningen

Använd en fyrfältare till exempel med delarna sammanfatta handlingen, ställ frågor till texten (analysera), kopplingar (i texten, till dig själv, andra texter, omvärlden) + och – med boken.

Analysera karaktärerna, till exempel Kenta och hans pappa. Tänk utanpå, inuti och omkring. Vilka egenskaper har de och hur kommer det fram i texten? Hur påverkar karaktärerna varandra? Hur märker vi det i texten?

Koppla boken till en större och mer övergripande uppgift, varför inte låta eleverna fundera på hur könsroller styr många av de aktiviteter som de gör i skolan, på fritidshemmet och fritiden.

Lgr 11 Förmåga

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift, läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll

Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt litterära personbeskrivningar.

Kunskapskrav

Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven grundläggande läsförståelse. Dessutom kan eleven föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera detta till egna erfarenheter. Eleven kan skriva enkla texter med läslig handstil och på dator. I texterna kan eleven använda stor bokstav, punkt och frågetecken samt stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning. Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra sina åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: