Annons:

Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Jorden runt – skriva vykort eller dagbok

Syfte

Uppgiften utvecklar den personliga språkstil som finns i brev och dagböcker. Känslor och stämningar är viktiga inslag i sådana texter. Individen står i centrum, t ex hur personen mår, känner, tänker, upplever, agerar och reagerar inför och på olika händelser och upplevelser.

Läraren reflekterar

En uppgift där eleverna får möjlighet att göra sin drömresa! Eleverna skriver utan att de tänker på att de skriver. En uppgift som brukar passa de flesta och ger mycket utrymme till konstnärliga inslag.

Arbetsuppgift

Eleven ska åka jorden runt och skicka vykort till valda personer. Intressanta sevärdheter, aktiviteter, utflyktsmål, maträtter och allt annat typisk för platsen kan ingå i skildringarna. Krydda vykorten med personliga reflektioner och händelser. Bilder som du får använda finns på wiki commons.

Att fördjupa och göra uppgiften går enkelt att ordna. Istället för vykort skriver eleverna dagboksanteckningar. Då blir utrymmet för personliga reflektioner större.

Oavsett uppgift bör läraren göra ett vykort/dagboksblad gemensamt med eleverna och punkta upp orden som finns i syftestexten. Likaså bör förslag på innehåll presenteras för eleverna.

För att redigera ihop två bilder krävs ett enkelt dataprogram. Paint fungerar bra i PC-miljö och ”Alfa-funktionen” i Pages fungerar utmärkt för MAC-användare. Den egna bilden ska tas med enfärgad bakgrund.

Exempel: Fredag 25/6 2010 Rom, Italien

Äntligen är jag framme. Jag sitter just nu framför en av världens mest kända byggnader och njuter av en varm kopp italienskt kaffe…. Underbart! Vädret är härligt, ca 25 grader varmt och strålande solsken. Guiden i Colosseum berättade att byggnaden är 48 meter hög och att Colosseum skadades svårt av en jordbävning 1349.  Det mesta av stenarna som rasade användes för att bygga palats och kyrkor i Rom. Lite senare idag ska jag besöka Fontana Di Trevi och svalka mig i vattnet, men först blir det lunch…. Bruschetta, Carbonara och Tiramisu väntar! I love Italia!

Lgr 11 Förmåga 

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Centralt innehåll 

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Kunskapskrav 

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: