Annons:

Årskurs 1-3

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Inleda meningar – konsten att variera

Syfte

Att inleda meningar med variation.

Läraren reflekterar

Uppgifterna visar eleverna hur enformigt det låter. Det brukar bli en aha-upplevelse. De första trevande historierna består ofta av en uppradning av händelser. Meningarna inleds ofta på samma sätt, sen och då. Efter genomförda övningar passar det utmärkt att bearbeta de egna texterna. Att inleda meningar kan också vara en stående punkt i en lista eleverna ska gå igenom innan texter lämnas in.

Arbetsuppgift 1

Läs texten. Byt ut alla sen mot orden under texten eller hitta på egna inledningar.

En dag vaknade bonden Åke och gick upp. Sen gick han ut till traktorn. Sen körde Åke den ut på åkern. Sen började traktorn slira i leran. Sen körde han traktorn i diket. Bonden Mats kom med sin traktor. Sen drog han upp Åke och traktorn. Åke blev glad och kramade Mats. Sen bjöd Åke på kaffe och bullar.

Andra ord: plötsligt, därefter, snart, då, senare, just då, naturligtvis, efteråt

Arbetsuppgift 2

Läs texten. Byt ut alla då mot orden under texten eller hitta på egna inledningar.

Jag gick ute på stan. Då såg jag en man. Då gick jag fram till mannen. Då frågade jag honom vem han var. Då sa han att han var Batman. Då blev jag rädd. Då sprang jag hem. Då följde Batman efter mig. Han sa att han var snäll. Då blev vi bästa kompisar.

Andra ord: plötsligt, på en gång, efter en stund, i samma ögonblick, senare, med detsamma, rätt som det var, naturligtvis, framåt kvällen

Lgr 11 Förmåga

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Centralt innehåll

Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.

Kunskapskrav

Dessutom kan eleven utifrån givna frågor ge enkla omdömen om sina egna och andras texter samt utifrån respons bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: