Årskurs 4-6

Undervisning

Föregående tips Nästa tips

Hjälpkort – bokstäver, siffror och klockan

Syfte och tanken med hjälpkorten

Syftet med hjälpkorten är att eleverna ska kunna bläddra fram just den hjälpen som de behöver, när de behöver det. Detta frigör läraren och eleverna lär sig eget ansvar, samt att tänka själva.

Tillverka och introducera korten

Läraren skriver ut korten och plastar in dem för längre hållbarhet. Gör ett hål i ett av hörnen och förvara korten i klassrummet. När ett område introducerats kan eleverna sätta kortet tillsammans med de andra korten på till exempel en nyckelring. Varje elev har en egen uppsättning. Tanken är att när man gått igenom ett område som kan kopplas till ett eller flera av korten får eleven sätta korten på sin ”nyckelring”.

Lärarens tankar om korten

Om korten finns med vid bordet/bänken hela tiden används de nog oftare än om de ska ligga i elevernas lådor. Jag tänker att detta är i stället för alla olika skyltar man sätter upp i hela klassrummet som oftast är mer distraherande än hjälpsamma. Lycka till!

Kommentarer


Läs vår personuppgiftspolicy