Annons:

Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Den knäppa lektionen – med knappar

Syfte

Att fantisera, vara kreativa och dessutom skriva olika typer av texter.

Läraren reflekterar

Den knappa lektionen mellan två arbetsområden är rolig och givande. Tempot är högt och aktiviteterna varierande. Eleverna blir aktiva och engagerade. Dessutom lockar lektionen fram många skratt!

Förberedelser

En lektion där vi övar oss på att vara kreativa, men också en repetition av några texttyper. Eleverna arbetar i grupp och det man behöver är ett gäng knappar och varje grupp ska ha en penna och ett papper till varje uppgift. Förbered en bakgrundshistoria till knapparna, till exempel var du hittat dem.

Introduktion

Varje grupp kommer att få tre knappar av mig, varje knapp representerar en person. Upptakten består av diskussionsuppgifter för att sätta igång kreativiteten och komma in i uppgiften. 

  • Knapp 1 delas ut. Vem har ägt den här knappen? Diskutera två minuter.
  • Knapp 2 delas ut. Här kommer en ny knapp. Vem har ägt den? Två min.
  • Hur gick det till när dessa två möttes för första gången? Två min.
  • Nu blir det komplicerat, för här kommer en tredje person (delar ut tredje knappen). Vem är det? Två min.
  • En av personerna blir kär i en annan. Vilka gäller det? 30 sekunder.
  • Vi vet inte om kärleken är besvarad än, men den tredje personen gör något helt galet. Alltså något helt outstanding som ni aldrig sett maken till förut. Vad? Två min. 

Skrivuppgifter

Dags att plocka fram papper och penna, ett per grupp och uppgift.

  1. Den förälskade personen bestämmer sig för att skriva en kärleksdikt till föremålet för sin kärlek. Ni får fem minuter på er att skriva den dikten.
  2. För att inte glömma det där helt galna som den tredje personen gjorde så är vi nu tillbaka till detta. En tidning har fått nys om det och skriver en notis om det som hänt. Om ni inte kommer ihåg vad en notis är så får ni diskutera. Skriv den notisen. Fem min.
  3. Personen som fått dikten reagerar häftig och bestämmer sig för att skriva ett brev till den som skrivit dikten. På något sätt ska tidningsnotisen också nämnas i brevet. Tio min.
  4. Allt som har hänt resulterar i att en av de tre personerna bestämmer sig för att sätta ut sin bil, sin bostad eller någon annan ägodel på blocket eller i en tidning. Skriv annonsen. Fem min.
  5. En av personerna bestämmer sig för att ställa till med fest och ska bjuda de andra på något alldeles extra gott. Vad blir det? Skriv receptet! Fem min.

Att gå vidare

Samla alla texter sorterade efter texttyp. Diskutera om de fått med det som ska vara med för en dikt, en notis, ett brev, en annons och ett recept. Eleverna ger förslag på förbättringar och redovisar förslagen.

Lgr 11 Förmåga (kopplingar till åk 7-9)

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Centralt innehåll

Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. Dessutom kan eleven ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett väl fungerande sätt.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: