Annons:

Fritidshem

Natur och samhälle

Föregående tips Nästa tips

Bygga drakar

Syfte – Varför?

Som en del i temat luft ville eleverna att vi skulle bygga saker som kunde flyga. Vidare att eleverna skulle fundera på vad som krävs för att något ska flyga.

Lgr 11 Centralt innehåll – Vad?

Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.

Metod – Hur?

Material som behövs:

  • Plastpåsar eller sopsäckar
  • Blompinnar
  • Mattvarp
  • Toarullar
  • Tejp

Två lika långa blompinnar läggs som ett kors med själva korset på 1/3 av den ena pinnen. Knyt med mattvarp så att korset blir stabil. Lägg korset på plasten och tejpa fast det på några punkter så att det ligger still på plasten.

Mät med linjal från pinnarnas ändar och markera så att det blir raka linjer och tydligt var du ska klippa. Klipp längs markeringen och lägg till lite sömsmån runt pinnarnas ändar så att du kan vika runt plasten runt dem. Tejpa vid varje hörn så att plasten sitter fast i pinnstommen.

Fäst och rulla sedan mattvarp på en toarulle. Vi valde ca tio meter snöre men man kan välja längden som man vill. Änden på snöret fäster man i korset på pinnstommen. Svansen gjorde vi genom att klippa ut plastbitar som rektanglar och knyta fast dem i en bit mattvarp. Svansen fäste vi i nedre delen av pinnen och tejpade även knuten.

Några barn ville även dekorera sina drakar och med paljetter och guldstjärnor så att de skulle bli ännu finare.

Vi valde en blåsig dag och gick till en öppen plats med en kulle. Där kunde barnen prova sig fram var det flög bäst. Uppe på kullen, springandes över gräsplanen eller att helt enkelt stå helt still och låta vinden göra jobbet.

Mer information om hur draken kan byggas finns här: experimentskafferiet.se.

Reflektioner från lärare

Det behövs en hel del hjälp att hålla och mäta och det hade varit smart att göra några varje dag tills det var dags att flyga med dem. Nu gjorde vi allas drakar på en lovdag och även om det sprudlade av kreativitet och hjälpsamhet bland barnen så var det inte lätt att hinna hjälpa alla.

Svansen skulle vi också välja att använda någon tjockare tråd till eftersom den gärna trasslade sig.

Aktiviteten var annars mycket uppskattad och de 25 drakarna vi gjorde den dagen flög allihopa. Att göra dem var billigt, kul och vi fick många spännande diskussioner om hur de kunde flyga och varför de flög olika på olika platser. Vi kommer göra det igen!

Reflektion från elever

De yngre eleverna (år 1) tyckte det var roligast att dekorera och att de faktiskt fungerade. De äldre eleverna (år 3) tyckte både byggandet och att flyga sina egna drakar var roligast.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: