Annons:

Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Betraktarens inre dialog

Syfte

Beskrivningar, dialoger och handlingar levandegör historien, men att låta personernas egenskaper komma fram ur en betraktares inre dialog ger berättelsen ytterligare en dimension.

Läraren reflekterar

Eleverna gick igång på detta. Skrivlusten var enorm och det blev en aha-upplevelse hur deras texter på ett nytt sätt kan förbättras!

Metod

Förklara hur eleverna kan tänka.

  • Utgå ifrån en person och ett tillfälle.
  • En betraktare ska granska personen noga, vad denne säger, menar och antyder.
  • Betraktaren kan koppla något till sig själv och kommentera detta.
  • Betraktaren kan göra tillbakablickar till, t ex ett minne.

Gör exemplet nedan. Därefter kan en gemensamt text skrivas till exempel 2, för att sedan låta eleverna försöka själv med exempel 3.

Elevexempel med Zlatan

Titta på det korta klippet. Läs exempeltexten nedan (en elevtext).

Så här tänker Malmö FF:s ordförande som ser intervjun framför tv:n (en tänkt betraktare): Jag vet inte ens om jag vill ha hem Zlatan till Malmö igen. Han har blivit alldeles för stor för vår förening. Vad menar han med ”vi måste rensa i toppen”. Gäller det mig? Eller någon annan? Hur kan reportrarna sitta där och låta honom kritisera Malmös ledning utan att ha några konkreta förslag på lösning? Om Zlatan kommer tillbaka till Malmö vill han säkert ta över hela föreningen. Det var outhärdligt när han var hemma för två veckor sedan. Alla sprang runt och fjäskade för honom när han gick omkring och hade synpunkter på precis allt och alla. Men han kommer aldrig att få spela i MFF så länge jag är ordförande. Det är ett som är säkert. Jag vet precis vad jag ska säga till honom på mötet imorgon.

Exempel 2 (skriv en gemensamt text. Eleverna kan författa en mening var)

Förslag på betraktare: Hur den avundsjuke systern tänker kring frieriet (både om honom och systern). Ur Love Actually.

Exempel 3 (eleverna försöker själva)

Vad Hugh Grants kollega bakom disken tänker när Hugh dissar Julia Roberts, världens mest kända skådespelerska. Ur Notting Hill.

Lgr 11 Förmåga

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift. Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Centralt innehåll

Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva olika slags texter med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med komplex uppbyggnad.

Kommentarer

    Annons:
    Annons:
    Annons: