Hur bemöter vi frånvarande elever?

Tillbaka på jobbet, efter en dryg veckas frånvaro, kan jag inte låta bli att fundera på vilken betydelse bemötandet av frånvaron påverkar hela ”tillfriskningsprocessen”, både under själva perioden, men även efter. Detta gäller såklart för oss lärare, men jag tänker ännu mer på hur elever med lite längre frånvaro bemöts när de inte är i skolan och framförallt när de kommer tillbaka.

Efter några dagars frånvaro fick jag ett mail som innehöll raderna: Hej Fredrik! Jag vill inte störa eller verka störande. Men många i klassen undrar hur länge du kommer vara borta? Hoppas allt är okej. Mailet tillsammans med kollegors telefonsamtal och uppmuntrande hejarop på Facebook gjorde att det gradvis blev lite bättre dag för dag. Jag tänker tillbaka på hur många elever jag kontaktat vid längre frånvaro… Siffran är pinsamt låg… Det tar ca 30 sekunder att skriva en hälsning på mail, Facebook eller sms… Kanske beror den låga siffran på alla vardagliga sysslor som tagit överhanden och det helt enkelt glömts bort? Nåväl, numera är punkten ”Elever med lite längre frånvaro” med på listan och hamnat betydligt längre upp.

Jag var tillbaka på jobbet för några dagar sedan och hade stålsatt mig för: Du, det här måste du kolla på… Kan du göra det här nu? Nu när du är tillbaka kan vi väl… men jag hade verkligen målat upp skräckscenariot helt i onödan. Inte en enda kommentar! Vilken underbar känsla att frånvaron inte samlat en massa uppgifter på hög som jag ska jobba ifatt. Då kan jag med förnyad kraft ta mig an nya uppgifter och förmodligen få energi att ändå göra några av de ”gamla” som inte blivit gjorda eller slänga dem i papperskorgen eftersom de förlorat aktualitet.

Hur många elever får efter en veckas frånvaro eller två uppleva samma känsla? Inga rester, omprov eller redovisningar som ska ”jobbas ifatt”… utan bara… få vara tillbaka i skolan och ladda för kommande utmaningar och uppgifter. Det viktiga måste väl ändå vara att eleverna ska må bra? Det är en grundförutsättning för att de överhuvudtaget ska lära sig något. Eftersom eleverna tränar på och utvecklar kunskaper under lång tid kommer de med stor sannolikhet att beröra missade delar vid andra tillfällen.

De erfarenheter jag har är att det ser väldigt olika ut beroende på vilka lärare eleven har. En del lärare börjar från ”noll” när eleven kommer tillbaka, medan andra förväntar sig att eleven ska göra klart uppgifter som missats. Det blir därför lite av ett lotteri hur elevens möjligheter att komma på banan igen ser ut. Jag googlade ”frånvaro i skolan och jobba ifatt” och fick många träffar på skolor som ”erbjuder” möjligheten att ”jobba ifatt”, till exempel under skollov. Jag fick ännu fler träffar på elever som bloggar om den stress det innebär att komma tillbaka och möta ett berg av ogjorda uppgifter.

Det vore intressant att få höra hur andra lärare och skolor resonerar om elevers frånvaro. Ännu mer spännande att höra om det finns några fastslagna rutiner hur hela skolan tänker i frågan och hur dessa i sådana fall implementerats i verksamheten. Kommentera gärna eller hör av dig via mail: info@lektionsbanken.se

Kommentarer

  • Pernilla Wigren skriver:

    Så viktiga och bra tankar!

    Jag har ibland funderat på hur det ser ut just i skolan (både för elever och lärare) jämfört med hur det ser ut på andra arbetsplatser. Hur vanligt är det att få hem arbetsuppgifter när man är sjuk om du exempelvis jobbar i butik eller på vårdcentral? Skolan är nog en av de få platser där man förväntas att jobba hemma trots att man är sjuk eller får jobba extra hårt och jobba ikapp när man kommer tillbaka. Det är många gånger som jag har suttit och skrivit vikarieplaneringar med hög feber eller magsjuka. Ganska jobbigt…. Lika jobbigt för de elever som får hem arbetsuppgifter trots att de är sjuka. Det är viktigt att vi lärare stämmer av med eleverna innan vi eventuellt skickar hem extrauppgifter.

    Håller med dig Fredrik, vi måste tänka på hur vi tar emot elever efter sjukfrånvaro så att de orkar komma tillbaka och att de orkar blicka framåt. Det är sällan elevens totala skolgång påverkas väldigt negativt av sjukfrånvaro. Skillnad förstås om det handlar om långa perioder, men då måste man givetvis hitta bra lösningar för just den eleven.

  • Helene skriver:

    Jag tycker det är bra om man kan låta dem kliva in där resten av klassen är. Hjälpa eleven bland ”missade” uppgifter, är det någon vi ska satsa på som är viktig för just den eleven, då kan man ju ev stryka någon av de nya uppg. Vilka uppgifter tränar förmågor som kommer snart igen? En sådan kan man ju hoppa över… Allt handlar ju dessutom om varför eleven var borta, hur länge och händer det ofta?


Läs vår personuppgiftspolicy