Eleverna räcker inte upp handen

Jag försöker använda öppna frågeställningar när eleverna svarar i helklass. När frågorna är mer begränsade får eleverna resonera parvis eller i mindre grupper. Om någon elev vill svara i helklass och råkar svara fel är det viktigt att bemöta svaren på ett bra sätt. – Hur tänkte du? Hur kom du fram till det? Intressant inlägg! Är det någon som tänker på något annat sätt?

Den senaste tiden har jag gått från att i många år uppmuntrat eleverna att räcka upp handen, till att göra det exakt motsatta. Om handuppräckning används är det nästan alltid samma elever som får talutrymme. Jag fördelar ordet enligt ett system som varieras. Det gäller ju att eleverna inte listar ut vem som ska få frågan. Ibland drar jag lappar med elevernas namn (slumpen) och ibland svarar varannan elev. Några andra ordtilldelningsprinciper på bilderna nedan.

Tre stora fördelar med att tilldela ordet enligt en princip (hellre än handuppräckning):

  • Eleverna vet inte när de får frågan – de blir aktiva.
  • Det blir en rättvis fördelning av talutrymmet.
  • Eleverna får ta del av alla elevers tankar och idéer.

Har du något bra tips om hur ordet kan fördelas? Kommentera gärna.

Kommentarer

  • Agneta Isaksson skriver:

    Jag arbetar språkutvecklande och har fastnat för denna metod:

    Vi går laget runt, första varvet får man säga pass men därefter får man det vanligtvis inte.
    Alla får säga samma svar/kommentar etc.

    När eleverna är ovana/nya får man även säga ”Jag säger som Anna, jag tycker som Anna” men det får man inte göra särskilt länge.

    Det handlar om att våga, vilja och kunna uttrycka sig.
    Det handlar om att kunna förklara och beskriva med rätt ord/begrepp.

    Ofta får eleven/paret/gruppen några begreppskort av mig som stöd för att kunna svara/förklara/berätta för oss andra.

    Även jag använder slumpgenerator inomhus.

    Utomhus använder vi oss av namnade glasspinnar.

  • Helena Uvesten Storm skriver:

    Jag använder mig av gratisappen ”Pick a Student”. Man får skriva in alla elevers namn, men sedan kan man välja om man vill att den ska slumpa fram namnen så att alla blir valda en gång var, eller helt slumpmässigt.

  • Martin Barchow skriver:

    Hej!

    Jag använder mig av appen Names in a hat. Där skriver man in alla elevernas namn och sen slumpar den fram ett namn.


Läs vår personuppgiftspolicy