Annons:

Att argumentera

Friidrott-VM har passerat och minnet av de regnbågsfärgade naglarna blir allt suddigare. Då är det läge att återigen föra dem på tal! Mina elever i nian jobbar just nu med argumentation och sommarens händelser är ett utmärkt lektionsunderlag. Jag använde tidningsartiklar och visade klipp där Emma Green Tregaro och Isinbayeva uttalar sig om lagarna i Ryssland (för mer utförligt beskrivning hur lektionerna genomfördes, titta i lektionsbanken, år 7-9, svenska). Eleverna har skrivit två argumenterande texter, ”Idrott och politik hör ihop” (se bilden) och ”Emma Green Tregaro gjorde fel” med riktigt bra resultat. Det är lättare att prestera om ämnet känns angeläget. Sommarens snackis Emma går säkert använda i andra ämnen också. Har du några förslag?

 

Kommentera inlägg

Lekar

Leka är kul för alla! Vem minns inte Knutgubbe, Burken och Röda-vita-rosen? På min skola sitter tyvärr alltför många och knappar på sina mobiler. Trist! Att göra gemensamma aktiviteter under rasterna får många positiva effekter. Barn som riskerar att bli ensamma  får vara med och sammanhållningen på skolan blir bättre. Att förvandla rastvärdens bevakande roll till en mer pedagogisk aktiv ledare behöver inte innebära massor av planering. Riksidrottsförbundet har publicerat skolgårdslekar som nedladdningsbara PDF-filer. Här får du se mer av en av lekarna, Basse från Norge! Vilka lirare!

 

Kommentera inlägg

Rubiks kub

Kommer ni ihåg kuben som alla hade, men aldrig riktigt bemästrade? Avundsjukt kollade man på när någon fixade två eller tre sidor… och någon hade hört talas om någon som knäckt hela kuben. Själv tog jag fram kniven och sprättade upp delarna för att göra kuben korrekt. Först i sena tonåren klarade jag av den på riktigt. Så det är med viss hatkärlek, men med full beundran denna film ses:

Matematik, teknik och samarbetsförmåga

  • Ska tydligen finnas en algoritm för att lösa den. Den elev som räknar ut den får Fieldspriset! Eller så fuskar man lite och kollar här hur man faktiskt kan göra för att lösa den.
  • Den är ju rätt så häftigt byggt. Den går att vrida och vända på många olika sätt. Hur är den egentligen konstruerad? Fram med kniven och dissekera den!
  • Jobba tillsammans parvis (med var sin hand). Försök att göra en sida… och sedan en till… och en till!

Som feel good underlag

Rubiks kub kan locka fram irritation och ilska, men även glädje när man att lyckas. Låt eleverna fundera på när de själva ställts inför uppgifter som är kluriga eller svåra. Delge varandra händelsen och känslor före, under och efter händelsen. Lyft några episoder i helklass. Garanterat skratt!

Kommentera inlägg

En samling starar

Det händer häftiga saker i naturen. Dessa två kanottjejer fick vara med om en murmuration och lyckades fånga det på film.

Biologi, matematik, svenska och engelska

  • Vilken sorts fågel är det? Var finns de? Kan andra fågelsorter göra likadant? Varför gör de som de gör?
  • Hur många fåglar kan det vara? Frys bilden och gör en uppskattning av mängden.
  • Vad hade du gjort? Skriv en dagboksanteckning från kanotturen. Eller varför inte göra det till en spännande äventyrsberättelse om två skeppsbrutna kanotister som blir överfallna av naturens makter?
  • Träd in i rollerna som tjejerna. Prata engelska med varandra. Börja ca två minuter innan fåglarna kommer och på lärarens signal kommer fåglarna. Vad pratar ni om? Hur låter det? På lärarens andra signal är det över. Vad pratar ni om då?

Feel good – upplevelser i naturen

Låt eleverna fundera på om de själva varit med om något häftigt naturfenomen. Både stora och små saker räknas. Om de inte kommer på något kan de välja ett möte med sitt favoritdjur, till exempel lejonet på djurparken, masken på fiskekroken eller husdjuret hos grannen. Låt eleverna delge varandra parvis, därefter i mindre grupper. Lyft några exempel i helklass. Om eleverna vill gå vidare kan de måla, rita eller skriva valfri text om upplevelsen.

Kommentera inlägg

Pappersflygplanet – plötsligt händer det!

Ibland händer det oväntade. Du lyckas med något som egentligen inte är möjligt. Som den här killen…

Att skriva, ställa hypoteser, designa flygplan och beräkna hastigheten

  • Svenska och språk. Olika typer av skrivuppgifter: Intervjua killen och skriv ett reportage, artikel eller notis.
  • Fysik. Hur är det möjligt att flygplanet kommer tillbaka? Hur ska det konstrueras? Låt eleverna ställa hypoteser och därefter testa.
  • Bild. Designa ett snyggt eller coolt flygplan… eller ett som inte syns…
  • Matematik. Ungefär hur lång tid flyger planet? Hur lång sträcka? Hastigheten?

Feel good – Bygga relationer

Eller bara låta eleverna fundera över när de själva försökt något och antingen lyckats eller misslyckats. Känslor och tankar före, under och efter försöket. Delge varandra i par och därefter i helklass. Varför inte gestalta försöket i ett berättelse, bild eller teckning?

Kommentera inlägg