Annons:

Nätetik

Kränkande behandling är tyvärr vardag för många av våra elever. Dessutom fortsätter trakasserierna långt efter skoldagens slut. Min skola är inget undantag. Vi har ca fem-tio allvarliga fall/år som vi får kännedom om där särskilda åtgärder krävs. Kränkningarna på nätet har definitivt ökat. Vi lyckas oftast bra med de åtgärdande insatserna, men förmodligen är det en del elever som inte får hjälp då mörkertalet är okänt. Det vi definitivt kan bli bättre på är det förebyggande arbetet. Här finns bra samtalsunderlag för att diskutera hur eleverna är mot varandra på internet, ett material för mellanstadiet och ett annat för högstadiet. På medierådets hemsida finns dessutom undersökningar och andra lektionsförslag om ungdomars mediavanor. Eftersom detta är en så stor del av våra elevers vardag är det viktigt att ägna tid till att diskutera dessa frågor. Har du tips och idéer om bra resurser eller metoder?

Kommentera inlägg

Memorera mera

Den gångna veckan funderade mina kollegor och jag på vad våra elever i svenska ska jobba med under hösten. Många bra tankar och idéer brainstormades fram och tack vare Katarina, som gärna visualiserar, hamnade allt på vita tavlan. Pilar, symboler, bilder och kommentarer upptog snart större delen av tavlan. Vi försökte omvandla idéerna till lektionsplaneringar, men tiden räckte inte till för att formulera våra tankar. För att inte tappa bort alla trådar till nästa gång fotade vi tavlan. En bild säger mer än tusen ord!

Kommentera inlägg

Prata matte

Det borde vara lika vanligt att jobba tillsammans i matte, som i andra ämnen, men hur är det med det? Hmm… jag har iallafall inte jobbat så alla gånger, tyvärr! Elevnära uppgifter som engagerar leder ofta till matematiska diskussioner. Jag brukar använda samma struktur när eleverna jobbar med matteuppgifter. Först funderar de själva på problemet en kort stund för att sedan försöka lösa uppgiften parvis. Därefter bildas större grupper (ca 6 elever) där parens olika lösningar presenteras. Ibland avslutar vi med att elevgrupperna får redovisa olika lösningar på tavlan. Lösningarna diskuteras och utvecklas. För att få inspiration till nya idéer, kolla in Dan Meyer som arbetar på Stanford! Han utmanar elever i deras tänkande. Istället för att räkna ut ”rätt svar” arbetar de med hypoteser, undersökningar och analyser. Även om exemplen är i svåraste laget kanske du får några nya tankar och idéer:

Dan har en blogg där det finns ännu mer information.

Kommentera inlägg

Medborgarförslag

På Gäddgårdsskolans idrottsplats ställs det upp cirkusar ett par gånger varje år. De har med sig elefanter, kameler och andra pälsdjur. En del elever på skolan är så allergiska att de tvingas stanna hemma när cirkusen kommer. Detta tröttnade eleverna i 6C på. Eleverna skrev medborgarförslag till kommunen, ringde kommunalrådet och engagerade lokaltidningen. I flera artiklar har eleverna uttalat sig om hur tokigt allt är. Alla vill kunna gå till skolan! I senaste artikeln uttalade sig både kommunalrådet och skolchefen att frågan tas på största allvar. Snacka om elevinflytande! Heja 6C för er kämpaglöd!

Kommentera inlägg

Att argumentera

Friidrott-VM har passerat och minnet av de regnbågsfärgade naglarna blir allt suddigare. Då är det läge att återigen föra dem på tal! Mina elever i nian jobbar just nu med argumentation och sommarens händelser är ett utmärkt lektionsunderlag. Jag använde tidningsartiklar och visade klipp där Emma Green Tregaro och Isinbayeva uttalar sig om lagarna i Ryssland (för mer utförligt beskrivning hur lektionerna genomfördes, titta i lektionsbanken, år 7-9, svenska). Eleverna har skrivit två argumenterande texter, ”Idrott och politik hör ihop” (se bilden) och ”Emma Green Tregaro gjorde fel” med riktigt bra resultat. Det är lättare att prestera om ämnet känns angeläget. Sommarens snackis Emma går säkert använda i andra ämnen också. Har du några förslag?

 

Kommentera inlägg

Lekar

Leka är kul för alla! Vem minns inte Knutgubbe, Burken och Röda-vita-rosen? På min skola sitter tyvärr alltför många och knappar på sina mobiler. Trist! Att göra gemensamma aktiviteter under rasterna får många positiva effekter. Barn som riskerar att bli ensamma  får vara med och sammanhållningen på skolan blir bättre. Att förvandla rastvärdens bevakande roll till en mer pedagogisk aktiv ledare behöver inte innebära massor av planering. Riksidrottsförbundet har publicerat skolgårdslekar som nedladdningsbara PDF-filer. Här får du se mer av en av lekarna, Basse från Norge! Vilka lirare!

 

Kommentera inlägg

Rubiks kub

Kommer ni ihåg kuben som alla hade, men aldrig riktigt bemästrade? Avundsjukt kollade man på när någon fixade två eller tre sidor… och någon hade hört talas om någon som knäckt hela kuben. Själv tog jag fram kniven och sprättade upp delarna för att göra kuben korrekt. Först i sena tonåren klarade jag av den på riktigt. Så det är med viss hatkärlek, men med full beundran denna film ses:

Matematik, teknik och samarbetsförmåga

  • Ska tydligen finnas en algoritm för att lösa den. Den elev som räknar ut den får Fieldspriset! Eller så fuskar man lite och kollar här hur man faktiskt kan göra för att lösa den.
  • Den är ju rätt så häftigt byggt. Den går att vrida och vända på många olika sätt. Hur är den egentligen konstruerad? Fram med kniven och dissekera den!
  • Jobba tillsammans parvis (med var sin hand). Försök att göra en sida… och sedan en till… och en till!

Som feel good underlag

Rubiks kub kan locka fram irritation och ilska, men även glädje när man att lyckas. Låt eleverna fundera på när de själva ställts inför uppgifter som är kluriga eller svåra. Delge varandra händelsen och känslor före, under och efter händelsen. Lyft några episoder i helklass. Garanterat skratt!

Kommentera inlägg

En samling starar

Det händer häftiga saker i naturen. Dessa två kanottjejer fick vara med om en murmuration och lyckades fånga det på film.

Biologi, matematik, svenska och engelska

  • Vilken sorts fågel är det? Var finns de? Kan andra fågelsorter göra likadant? Varför gör de som de gör?
  • Hur många fåglar kan det vara? Frys bilden och gör en uppskattning av mängden.
  • Vad hade du gjort? Skriv en dagboksanteckning från kanotturen. Eller varför inte göra det till en spännande äventyrsberättelse om två skeppsbrutna kanotister som blir överfallna av naturens makter?
  • Träd in i rollerna som tjejerna. Prata engelska med varandra. Börja ca två minuter innan fåglarna kommer och på lärarens signal kommer fåglarna. Vad pratar ni om? Hur låter det? På lärarens andra signal är det över. Vad pratar ni om då?

Feel good – upplevelser i naturen

Låt eleverna fundera på om de själva varit med om något häftigt naturfenomen. Både stora och små saker räknas. Om de inte kommer på något kan de välja ett möte med sitt favoritdjur, till exempel lejonet på djurparken, masken på fiskekroken eller husdjuret hos grannen. Låt eleverna delge varandra parvis, därefter i mindre grupper. Lyft några exempel i helklass. Om eleverna vill gå vidare kan de måla, rita eller skriva valfri text om upplevelsen.

Kommentera inlägg

Pappersflygplanet – plötsligt händer det!

Ibland händer det oväntade. Du lyckas med något som egentligen inte är möjligt. Som den här killen…

Att skriva, ställa hypoteser, designa flygplan och beräkna hastigheten

  • Svenska och språk. Olika typer av skrivuppgifter: Intervjua killen och skriv ett reportage, artikel eller notis.
  • Fysik. Hur är det möjligt att flygplanet kommer tillbaka? Hur ska det konstrueras? Låt eleverna ställa hypoteser och därefter testa.
  • Bild. Designa ett snyggt eller coolt flygplan… eller ett som inte syns…
  • Matematik. Ungefär hur lång tid flyger planet? Hur lång sträcka? Hastigheten?

Feel good – Bygga relationer

Eller bara låta eleverna fundera över när de själva försökt något och antingen lyckats eller misslyckats. Känslor och tankar före, under och efter försöket. Delge varandra i par och därefter i helklass. Varför inte gestalta försöket i ett berättelse, bild eller teckning?

Kommentera inlägg