Annons:

Ibland går Bruce på stadens gator som en vanlig man

Under ett bombhot i London på 90-talet låstes alla affärer igen under några timmar. Liam Galligher i Oasis befann sig just då i en musikaffär. För att lugna besökarna (och kanske sig själv) tog han upp en gitarr och spelade några låtar. Vad är oddsen för att träffa på en livs levande rockstjärna? Och dessutom få höra ett uppträdande? Härom veckan trodde människorna på Grand Central i New York knappt sina ögon.

Just U2 har gjort liknande saker flera gånger tidigare. Vid ett tillfälle åkte de på en lastbil genom New York och skapade kalabalik. Lastbilen stannade till slut vid Brooklyn Bridge där de höll en konsert.

I slutet av 80-talet gick Bruce Springsteen genom gatorna i Köpenhamn och stannade upp vid en gatumusikant. Bruce bestämde sig för att låna en gitarr och köra några låtar. Hur coolt är inte det?

En aktuell Brucehistoria från Boston…

Musik, svenska, engelska och SO

Eleverna uppskattar ofta om man bjuder på lite annorlunda ingångar eller historier. De klipp som susar förbi i sociala medier har de dessutom ofta sett. Därför kan virala succéer vara en lyckad ingång. Ofta finns det naturliga kopplingar till våra ämnen… eller så kan klippen med efterföljande diskussioner användas för att skapa goda relation mellan eleven och läraren och eleverna emellan förstås.

  • Känner eleverna till artisterna? Vilka låtar känner de igen? Välj ut en låt och sjung den. Analysera texten.
  • Tänk dig att få träffa din idol på så nära håll. Hur skulle samtalet se ut? Vilka frågor skulle du ställa? Och hur tror du att hen skulle svara? Skriv några frågor och svar (på svenska och engelska).
  • Bono har skrivit en rad politiska texter. Undersök tillsammans med eleverna vad exempelvis Sunday bloody Sunday, Mothers of the disappeared, Pride och God Part II handlar om.

Feel good

Låt eleverna tänka på: Har du träffat någon kändis någon gång? Eller åtminstone sett? Vad hände? Vem skulle du vilja träffa och varför? Låt eleverna fundera enskilt en stund, resonera parvis och lyft därefter några historier i helklass. Du kanske också kan bidra med en anekdot? Varför inte skapa en Jag mötte Lassie-vägg i klassrummet?

Kommentera inlägg

Rubiks kub

Kommer ni ihåg kuben som alla hade, men aldrig riktigt bemästrade? Avundsjukt kollade man på när någon fixade två eller tre sidor… och någon hade hört talas om någon som knäckt hela kuben. Själv tog jag fram kniven och sprättade upp delarna för att göra kuben korrekt. Först i sena tonåren klarade jag av den på riktigt. Så det är med viss hatkärlek, men med full beundran denna film ses:

Matematik, teknik och samarbetsförmåga

  • Ska tydligen finnas en algoritm för att lösa den. Den elev som räknar ut den får Fieldspriset! Eller så fuskar man lite och kollar här hur man faktiskt kan göra för att lösa den.
  • Den är ju rätt så häftigt byggt. Den går att vrida och vända på många olika sätt. Hur är den egentligen konstruerad? Fram med kniven och dissekera den!
  • Jobba tillsammans parvis (med var sin hand). Försök att göra en sida… och sedan en till… och en till!

Som feel good underlag

Rubiks kub kan locka fram irritation och ilska, men även glädje när man att lyckas. Låt eleverna fundera på när de själva ställts inför uppgifter som är kluriga eller svåra. Delge varandra händelsen och känslor före, under och efter händelsen. Lyft några episoder i helklass. Garanterat skratt!

Kommentera inlägg

En samling starar

Det händer häftiga saker i naturen. Dessa två kanottjejer fick vara med om en murmuration och lyckades fånga det på film.

Biologi, matematik, svenska och engelska

  • Vilken sorts fågel är det? Var finns de? Kan andra fågelsorter göra likadant? Varför gör de som de gör?
  • Hur många fåglar kan det vara? Frys bilden och gör en uppskattning av mängden.
  • Vad hade du gjort? Skriv en dagboksanteckning från kanotturen. Eller varför inte göra det till en spännande äventyrsberättelse om två skeppsbrutna kanotister som blir överfallna av naturens makter?
  • Träd in i rollerna som tjejerna. Prata engelska med varandra. Börja ca två minuter innan fåglarna kommer och på lärarens signal kommer fåglarna. Vad pratar ni om? Hur låter det? På lärarens andra signal är det över. Vad pratar ni om då?

Feel good – upplevelser i naturen

Låt eleverna fundera på om de själva varit med om något häftigt naturfenomen. Både stora och små saker räknas. Om de inte kommer på något kan de välja ett möte med sitt favoritdjur, till exempel lejonet på djurparken, masken på fiskekroken eller husdjuret hos grannen. Låt eleverna delge varandra parvis, därefter i mindre grupper. Lyft några exempel i helklass. Om eleverna vill gå vidare kan de måla, rita eller skriva valfri text om upplevelsen.

Kommentera inlägg

Pappersflygplanet – plötsligt händer det!

Ibland händer det oväntade. Du lyckas med något som egentligen inte är möjligt. Som den här killen…

Att skriva, ställa hypoteser, designa flygplan och beräkna hastigheten

  • Svenska och språk. Olika typer av skrivuppgifter: Intervjua killen och skriv ett reportage, artikel eller notis.
  • Fysik. Hur är det möjligt att flygplanet kommer tillbaka? Hur ska det konstrueras? Låt eleverna ställa hypoteser och därefter testa.
  • Bild. Designa ett snyggt eller coolt flygplan… eller ett som inte syns…
  • Matematik. Ungefär hur lång tid flyger planet? Hur lång sträcka? Hastigheten?

Feel good – Bygga relationer

Eller bara låta eleverna fundera över när de själva försökt något och antingen lyckats eller misslyckats. Känslor och tankar före, under och efter försöket. Delge varandra i par och därefter i helklass. Varför inte gestalta försöket i ett berättelse, bild eller teckning?

Kommentera inlägg